Angelica Bengtsson i jättesponsring

Vid Vancouver-OS testades PR-kampanjen ”Thank you, mama” och det blev en succé. Därför uppstår ”Tack mamma & pappa” som innebär att Angelica Bengtsson och hennes föräldrar Elizete och Glenn Bengtsson sponsras i en speciell OS-satsning av Procter & Gamble.

Världens största producent av konsumentprodukter, Procter & Gamble, hyllar OS-atleternas föräldrar genom kampanjen ”Tack mamma & pappa” inför de olympiska spelen i London.

150 atleter - och deras föräldrar

Angelica Bengtssons föräldrar, Elizete och Glenn, sponsras personligen och kommer få stödja sin dotter på plats under de olympiska spelen i London 2012.

- Avtalet är skrivet med IOK och här i Sverige samarbetar vi med SOK, berättar Peter Wallentin, PR Manager för P&G i Norden.

Totalt omfattar koncernens satsning 150 atleter och deras föräldrar.

Inte självklart med föräldrarnas närvaro

- Nu får vi möjligheten att få vara med på plats och supporta vår dotter under OS, säger Elizete Bengtsson.

- Tvärtemot vad många tror så är det långt ifrån en självklarhet att vi eller andra ”OS-föräldrar” skall kunna följa våra barn på plats.

Peter Wallentin vid P&G intygar om hur kampanjen vid Vancouver-OS 2010 gav uppmuntran.

- Det finns föräldrar som aldrig sett sin dotter eller son tävla i de här stora internationella mästerskapen.  Vi vill helt enkelt lyfta fram hur stor roll föräldrarna spelar i våra liv.

Skadad Angelica

I London ska P&G anordna särskilda event för att alla föräldrar ska kunna träffas. Elizete och Glenn Bengtsson ska också rapportera live från dotterns förberedelser och tävlande via sociala medier och andra kanaler.

- Mina föräldrar har stöttat mig under hela min karriär och alltid funnits där för mig, så det känns fantastiskt. Det här ger mig en extra kick.

Angelica längtar till OS och måste dessförinnan bli fri från skador. Hon missade VM i Istanbul och har tvingats ställa in hela inomhussäsongen.

OS ska inte vara i fara

18-åringen har drabbats av en inflammation i knävecket.

- Jag har inte kunnat springa, säger Angelica Bengtsson.

Men hon vill tro att inte OS ska vara i fara. Hon ska bara vara med i stavhoppstävlingen där.

Sponsrar också Henke och Kalla

Under 2011 belönades hon som "Årets nykomling" på Idrottsgalan i Globen efter att ha vunnit både ungdoms-VM och ungdoms-OS – och växt till svensk friidrotts stora framtidsnamn.

I P&G-koncernen finns också stora sponsoravtal med hockeymålvakten Henrik Lundqvist samt Charlotte Kalla.

Eftersom P&G har skrivit ett tio-årigt avtal med IOK kan Charlotte bli aktuell för nästa eventuella föräldratsatsning vid vinter-OS.




Fakta

- Sponsorskapet pågår fram till de olympiska sommarspelen 2020.

- 150 atleter världen över är tillsammans med sina föräldrar sponsrade under OS i London.

- I Norden sponsras danska bordtennisspelaren Michel Maze, norska simmaren Alexander Dale Oen och den finska längdhopparen Tommi Evilä och deras föräldrar.

- I P&Gs varumärkesportfölj ryms 24 varumärken som vart och ett årligen genererar över 1 miljard dollar och med de 4,4 miljarder människorna som P&G når, är detta det hittills största partnerskapet som gjorts inom de olympiska spelen.

Hinc Robur et securitas (inte verifierad)

tis, 2012-03-20 13:12

1. Bravo!

Innovativ PR. Tar fram föräldrarollen när den är som bäst. Nu väntar jag bara på att någon också kommer på att det funnits en eller flera ideella tränare/ledare som gav dessa elitidrottare sina första kunskaper om teknik, fysik och nutrition. Innan dom platsade i elitgrupperna med förbundsexpertis. Ofta hade dom samma namn som idrottaren (föräldrar, farfar, mormor etc.) men ibland bara en eldsjäl.

Robert Levay (inte verifierad)

ons, 2012-05-16 10:13

2. Helt rätt

Helt rätt tänkt! Föräldrar är oerhört viktiga och har av naturliga skäl mer tålamod än vanliga tränare!

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.