En affärsman inom idrott

Han ordnar resor till fotboll-EM i Ukraina och planerar samtidigt ett stort seminarium om idrott och pengar i Båstad. Det har alltid varit så här, med mycket på gång, ideligen nya möjligheter och lusten att prova. Magnus Roos har 25 år bakom sig som affärsman inom idrott. Han som skulle göra något helt annat.
Magnus Roos ska nu koncentrera sig på att göra affärer inom fotbollen. "Det är där pengarna finns", säger han.


Han har jobbat och tjänat pengar på sponsring i en eller annan form. Som köpare, som säljare, som rådgivare.I små och stora konstellationer, som egen eller anställd, alltid i någon form av huvudroll.

I pappas fotspår

Magnus Roos är, eller rättare sagt, var sådan, han ville gärna stå i spetsen och med en stark övertygelse drev han på.

Sonen till en reklambyråägare i Eskilstuna.

- Där på pappas jobb hängde jag mycket som ung och var väldigt tveksam till att själv jobba med något liknande. Men blev det något åt det hållet i alla fall, skrattar han.

..en läppsyl i fickan

Det kommersiella idrotts-Sverige hade då tongivande aktörer i Projekthuset med Egen Håkansson och Peowe AB med Peo Wester.

Här hamnade en 24-årig Magnus Roos och allt beroende på en middag med 300 personer.

- Jag uppmanades att hålla ett spontant tal och temat var det något märkliga ”varför man alltid har en läppsyl i fickan”. Jo, det är sant, jag funderade lite, improviserade utav bara den och höll det där talet.

- Det blev rätt bra. Efteråt kom det fram en person och tyckte att jag hade varit jäkligt kreativ och det var lika bra att jag började jobba hos honom.

Sålde OS-ringarna

Ett uppdrag var att företräda Sveriges Olympiska Kommitté och därmed få tillgång i säjsamtalen till OS-ringarna. Från 75 000 kr till över en halv miljon såldes paket med OS-reklam, tillgång till idrottsutövarna och middagar inför Seoul 1988.

- Jobbade där i två år och lärde mig grunderna inom sponsorindustrin.

Han fortsatte med att sälja arenareklam men ideligen ställdes han inför frågan om vad sponsring egentligen gav tillbaka. Magnus Roos ville söka svaret och startade Sponsorstrategi 1990 och året därpå Sponsorstatistik.

Då bytte han sida

- Jag gav företag råd till lämplig sponsring och plötsligt hade jag bytt sida från att ha varit säljare.  Men kunderna ville också ha veta mera om själva utbytet.

Han ledde Sponsorstatistik tillsammans med Anders Lindén och senare tillkom också Mikael Jiffer.

- Då var det fokus på exponering eftersom TV-reklamen inte riktigt hade slagit igenom.

- Högkonjunkturen då gynnade affärerna och vi hade några riktigt framgångsrika år med flera stor kunder, bra förtroende och hög kvalité. Vi drev svensk utveckling, vill jag påstå.

Utvecklades sponsormarknaden

- Vi utvecklade sponsormarknaden, lärde kunderna att ställa krav samtidigt som rättighetsinnehavarna själva blev allt bättre på paketering.

Kunderna fanns i Sverige, sen också i Norden och i nästa skede ute i Europa och världen.

Magnus Roos byggde upp företaget S-comm tillsammans med partners till en verksamhet som omfattade tolv länder, och 120 anställda.

- Jag ville bara mer och mer och såg inga hinder. 

Mera sansad i dag

Men att allt har sitt pris bevisades än en gång.

- År 2000 tog jag slut som människa. Lust och vilja bara försvann ur mig.

Det var då han träffade sin hustru som har fått honom att bromsa in, åtminstone bitvis.

Från att ha jobbat internationellt valde han att återvända till Sverige och har i dag som han själv säger en mera sansad syn på tillvaron.

- Ett tag var jag som tokig. Jag höll på att knäcka mig. Kunde inte motstå frestelsen när chanser av olika slag dök upp.

For världen över

- Det var inspirerande, men jag tillbringade tre och ett halvt år i flygplan med allt vad det innebar. Dåliga mat- och sömnvanor, ständiga improvisationer, en tillvaro där man kastade sig i väg mellan nya möten.

Våren 2000 hade han bestämt sig för att ta en timeout.

Men tävlingsmänniskan Magnus Roos vaknade igen när budet kom att bli försäljningsansvarig för Sport BusinessMagasin, en global tidning som då hade 55 000 prenumeranter.

- Vi hade ständigt kontakt med IOK, Fifa, Uefa och stora internationella företag. Förutom att göra tidning sålde vi också analyser om sponsring, berättar Magnus Roos som då bodde i London i ett par år.

Lämnade London

- Men sedan blev det sämre tider, familjen ville flytta hem och jag kände ett tvivel till att gasa lika mycket.

Han kom hem till Sverige 2004 och med all kompetens han hade samlat på sig under åren som VD norra Europa för Sport Business Group sökte han nya möjligheter.

Eventbranschen växte och Magnus Roos byggde då tillsammans med  Fredrik Rosengren från Boden&Co upp en större eventbyrå, Giraffe Event AB, samt köpte eventbyrån Sport&Brands med Daniel Hegborn & Niklas Olovzon.

- Vi fick kunder som DHL, Carlsberg, Ericsson,Google och gick på tolv månader från 0 till 20 miljoner i omsättning med 22 anställda. Men 2006 tappade vi Norden-kontot för DHL och jag sålde då verksamheten till de anställda för att starta Sport Management.

Rätten till Sport Business

Från en tidigare uppgörelse hade han rätten till Sport Business Norden och insåg att svensk sportindustri saknade ett nätforum och testade med att göra ett seminarium. Det ledde till ytterligare ett och i dag arrangerar han årligen fyra stora seminarium, Sport & pengar, Ishockey & pengar, Fotboll & pengar samt Tennis & pengar, det han just nu diskuterar formerna för till Båstadsveckan.

- Utomlands träffas människor för att diskutera villkor och förutsättningar i branschen. Man tar intryck av varandra och samarbetar till vissa delar. Här hemma jobbar man ofta var för sig, upptäckte jag och det fanns ett behov av att utveckla sponsringen.

- Därför fanns intresset för att ordna seminarierna.

Startade seminarium

2007 startade han också företaget Sports Management för han varken kunde eller ville släppa kontakterna och kunskapen inom PR och marknadsföring. 

- Jag och Marco Silvatori, duktig fotbollsagent, jobbar ihop och har cirka 30 idrottare inom främst fotboll och tennis. Uppdragen för var och en varierar, men det är allt från transfers, klubbavtal, PR, klädkontrakt, ja, allt av kommersiell karaktär.

På kontoret vid Odenplan i Stockholm finns också Oskar Engström och trion ställs ofta inför förfrågningar från framför allt enskilda idrottare men även föreningar ringer om olika spörsmål.'

Trendbrott för idrotten

- Vi är i början på en stor förändring inom idrotten. Det ideella räcker inte riktigt till längre och det går inte att bygga verksamhet på enbart lokala aktivitetsstöd. Dessutom blir föräldrar gärna ledare, men inte längre än deras barn idrottar. Därför är det också brist på ledare.

- Vi går mot nya former, som akademier i olika idrotter. Det har funnits länge utomlands och nu kommer det allt mera även här hemma. Den gamla och nya modellen av idrotts-Sverige möts, menar Magnus Roos.

Han har perspektivet och egen erfarenhet via sina  två döttrar, 8-åriga Julie och 12-åriga Mollie, som båda älskar att idrotta.

- Familjen betyder mycket, nu inser jag det fullt ut. I jobbet vill jag prioritera den verksamhet vi har inom fotbollen. Det är där det finns möjligheter att göra affärer.

Thomas Ejderhov

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.