Peter Forsberg öppnar plånboken

Peter Foppa Forsberg gör något som egentligen många av hans hockeykompisar skulle kunna göra. Han tar fram plånboken, tar ett par hundra tusen och bjuder 4 000 ungdomar på ishockey.
- Ni måste se lite hockey och få en möjlighet att bli mer intresserade av Modo, är Peter Foppa Forsbergs budskap till 4 000 ungdomar i Örnsköldsvik. Foto: Scanpix

 

Sammantaget rör det sig dock om hundratusentals kronor, enligt Modo där försäljningschefen Fredrik Östman inte vill uppge det totala pris som han och Peter Forsberg har enats om.

Bjuder 4000 ungdomar

Men det handlar om så många som 4 000 biljetter och Peter Forsbergs syfte är att flera ungdomar ska få chansen att se elitseriehockey.
Med tanke på priset, från 70 kr på ståplats till dryga 200 kronor för en sittplats, blir notan på ett rätt skapligt belopp.

- Det har blivit dyrt att gå på hockey. Därför är det också roligt för oss att fler kan få chansen att komma hit. Vi är medvetna om att alla helt enkelt inte har råd, säger Fredrik Östman till Örnsköldsviks Allehanda.

Det är kommunens högstadie- och gymnasieelever som får den här möjligheten tack vare Peter Forsbergs generositet.
Vid  fyra elitseriematcher i höst: den 22 och 27 september, samt den 2 och 4 oktober, har Peter Forsberg bokat sittplatsbiljetter i Fjällräven Center.

Står också bakom Icebreakers

Modo Hockeys A-lagsspelare ska uppsöka skolorna den 18 september och dela ut biljetter. Kanske också Peter Forsberg själv deltar den dagen.

- För vår del i klubben känns det fantastiskt, eftersom Peter själv kom och frågade om han kunde få köpa biljetterna, säger Fredrik Östman.

Att Peter Forsberg är speciell och har ett stort hjärta har också bevisats vid skapelsen av Icebreakers, de svenska proffsspelarna eget speciellt lag som gör uppvisningsmatcher på sensommaren varje år. Pengarna från matcherna går till en stiftelse som delar ut pengar till främst sjuka barn och under åren rör det sig om flera miljoner.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.