Bränning går vidare till Unicef

Efter sju år som sponsorchef och ansvarig för ett av Sveriges största sponsorkonto har Annika Bränning slutat på Vattenfall.
Annika Bränning har slutat som sponsorchef på Vattenfall och gått vidare till Unicef.

 

- Jag har stor erfarenhet av företagssamarbeten mellan näringsliv och ideell sektor och har tydligt sett hur samarbeten medverkar till affärsnytta och intern stolthet, samtidigt som det bidrar konkret till samhällsutvecklingen, säger Annika Bränning.

Ja, minst sagt, hon har varit med om att skriva en mängd avtal. Vattenfall har varit en av landets ledande sponsorer och haft ett mycket tajt förhållande till skidsporten.

Men den 4 april började hon som insamlingschef på Unicef Sveriges företagsavdelning.  

- Vi är väldigt glada över att Annika Bränning blir ansvarig för vårt arbete riktat mot företag. Hon tar med sig värdefulla erfarenheter från näringslivet inom en rad olika områden – till exempel försäljning, CSR och sponsring – och vi är säkra på att hon kommer att kunna bidra på ett positivt sätt till utvecklingen av vår verksamhet, säger Unicef Sveriges vice generalsekreterare Per Westberg.

Annika Bränning är ursprungligen civilekonom från Göteborgs Universitet och får nu det övergripande ansvaret för att driva utvecklingen av företagsverksamheten, vilket bland annat innebär långsiktiga företagssamarbeten med partners som H&M och Ikea, stora kampanjer och katastrofinsamlingar.

Fakta

År 2015 samlade UnicefF Sverige in 676 miljoner kr. Företag stod för en tredjedel av intäkterna (preliminärt resultat).

89 procent av insamlade medel 2015 gick till Unicef:s verksamhet för barns rättigheter runt om i världen.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Partnerskapet mellan Vasaloppet och Stadium är att av de äldsta i sponsor-Sverige. Nu blir det också en fortsättning. Det nya avtalet sträcker dig till och med 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Nästa säsong gäller ett nytt tv-avtal i ishockey. SHL-lagen kan få 45 miljoner vardera, de allsvenska klubbarna 2,3 miljoner var. Nu hotar AIK, Björklöven, Leksand, MoDo, Timrå och Södertälje att dra sig ur serien och bilda en nordisk liga, skriver Sportbladet.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.