Bränning går vidare till Unicef

Efter sju år som sponsorchef och ansvarig för ett av Sveriges största sponsorkonto har Annika Bränning slutat på Vattenfall.
Annika Bränning har slutat som sponsorchef på Vattenfall och gått vidare till Unicef.

 

- Jag har stor erfarenhet av företagssamarbeten mellan näringsliv och ideell sektor och har tydligt sett hur samarbeten medverkar till affärsnytta och intern stolthet, samtidigt som det bidrar konkret till samhällsutvecklingen, säger Annika Bränning.

Ja, minst sagt, hon har varit med om att skriva en mängd avtal. Vattenfall har varit en av landets ledande sponsorer och haft ett mycket tajt förhållande till skidsporten.

Men den 4 april började hon som insamlingschef på Unicef Sveriges företagsavdelning.  

- Vi är väldigt glada över att Annika Bränning blir ansvarig för vårt arbete riktat mot företag. Hon tar med sig värdefulla erfarenheter från näringslivet inom en rad olika områden – till exempel försäljning, CSR och sponsring – och vi är säkra på att hon kommer att kunna bidra på ett positivt sätt till utvecklingen av vår verksamhet, säger Unicef Sveriges vice generalsekreterare Per Westberg.

Annika Bränning är ursprungligen civilekonom från Göteborgs Universitet och får nu det övergripande ansvaret för att driva utvecklingen av företagsverksamheten, vilket bland annat innebär långsiktiga företagssamarbeten med partners som H&M och Ikea, stora kampanjer och katastrofinsamlingar.

Fakta

År 2015 samlade UnicefF Sverige in 676 miljoner kr. Företag stod för en tredjedel av intäkterna (preliminärt resultat).

89 procent av insamlade medel 2015 gick till Unicef:s verksamhet för barns rättigheter runt om i världen.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.