Wassberg och Mieto kämpar i nya reklamfilmer

Vissa sportögonblick glömmer man aldrig. OS-loppet mellan Thomas Wassberg och Juha Mieto 1980 i Lake Placid är ett sådant.  Nu återupplivas striden i ett antal reklamfilmer.

Thomas Wassberg och Juha Mieto möts bland annat i en ångande het bastutävling och i en uthållighetstävling där de hänger i en trädgren. Och så bär de stockar.

Med bara en hundradels sekund mellan första- och andraplatsen är det det jämnaste 15-kilometersloppet någonsin i ett OS. Nu väcker skidlegendarerna liv i sin Lake Placid-duell – 38 år senare tack vare det åländska spelbolaget Paf som påminner om rivaliteten i en marknadsföringskampanj för ett nytt spel.Nu, 38 år senare, tävlar de igen mot varandra i en rad underhållande reklamfilmer som spelades in i Lappland av det svenska produktionsbolaget Storyfire. De möts bland annat i en ångande het bastutävling och i en uthållighetstävling där de hänger i en trädgren.  

Inför frågan om vem som skulle vinna 15-kilometersloppet idag blev svaren:

“Det beror på. I skidåkning har nog jag störst chans att vinna, men om vi hugger ved skulle det vara Juha!”, säger Thomas Wassberg.

“Om jag skidar, säg 10 km och Wassberg  20 km, då skulle vi nog komma i mål ungefär samtidigt”, skrattar Juha Mieto.

Där de pratar om sin  vänskap, storyn bakom medaljen som skulle brytas itu och varför de valde att nu  återuppväcka sin rivalitet i Pafs spel.

Se reklamfilmerna med Wassberg och Mieto här. - inklusive  en kort videointervju med Wassberg och Mieto,   https://www.youtube.com/playlist?list=PLjSGoO_widaaq8q_gg8UCiSBsT0srX1eU

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..