Mattias utan både stall och bil
Mattias Ekström, 40 år, har alltid gått, eller kört sin egen väg. Nu har han kommit till ett vägskäl då han saknar både stall och bil. För ganska exakt ett år sedan tog han beslutet att efter 17 år, 195 lopp, 23 segrar och två titlar sluta i DTM. Då hade han drivit sitt eget stall, ESK, med fabriksstöd från just Audi, i ett år. Men nu tvingas han lägga ned stallet eftersom Audi backar.
Frågan är vad han ska göra 2019, van som han är vid att ha fullt upp med bra lön – och nå framgång via bra uppbackning.
Hans talang för att ratta en bil har varit välkänd sedan barnsben. Han minns hur pappa Bengt blev trea i en rallycrosstävling i Arboga och fick en stor flaska pommac som 4-åringen fick smaka på och som blev ett bestående minne. Det var inte motorvrål eller oljelukt som skapade association till biltävlingar.
Tio år senare var han fast efter att pappa hade köpt en go kart till honom i julklapp.
Började i en go kart
Han tvekade inte heller om en karriär som förare när han blev påkörd under en tävling i Dalacupen och skadade sig . Pappa Bengt köpte en Renault 5 för och redan året därpå, 1996, vann Mattias Renault 5 Junior Cup.
På den vägen är det.
Mattias har alltid haft en hög ambition – som förare, entreprenör och stallchef. Efter åren som förare med en rad topplaceringar inte bara hemma i Sverige utan framför allt i Tyskland i DTM-serien fick han för sig att starta ett eget stall med allt vad det innebär. Täcka en budget om 30 miljoner, jaga sponsorer, köpa in bilar, anställa mekaniker och säkra hela koordinationskedjan runt företaget och racingen. Det ordnade han och stall ESK blev att räkna med. Två år i rallycross-VM kunde inte ha gått så mycket bättre.
– Vi vann bägge mästerskapstitlarna 2016 och har varit tvåa två gånger och det är något jag är stolt och tacksam över, framhöll Mattias belåtet på sin egen sajt.
Succé för hans stall
Även VM-trean hörde till ESK, dånorrmannen Andreas Bakkerud lade beslag på den platsen.
Förare och mekaniker var nöjda, likaså sponsorer.
Men villkoren förändrades radikalt i höstas.
Självmant lämnade han Audi och körde inte i DTM-mästerskapet under 2018 utan koncentrerade sig på att lägga kraft och tid som förare på rallycross-VM. Men redan under hösten började rykten cirkulera om att Audi funderade på att backa. Sedan kom beskedet att det stämde och att stallet måste lägga ned.
- Eftersom Audi lämnar sporten hade vi fått stå på egna ben under 2019, skrev Mattias på sin hemsida.
Då fanns det egentliga inga alternativ.
Sorgligt och tungt
Tre år med ideliga VM-medaljer kunde inte påverka förutsättningarna i det läget och i slutet av november lät Mattias Ekström meddela att hans ESK inte kommer till start i rallycross-VM nästa säsong. Stallet kommer inte att bedriva någon tävlingsverksamhet över huvudtaget.
-Ett sorgligt och tungt ögonblick inte bara för mig utan för varje medlem av EKS, skrev Mattias som inte vet hur 2019 kommer att bli.
Hos Audi är han populär efter åren som toppförare där och då han firade triumfer på de tyska banorna där det ibland är 100 000 åskådare vid tävlingarna. Mattias har inte bara vunnit DTM två gånger 2004 och 2007), han var tvåa 2005 och 2011, trea 2002 och 2008.
Mattias Ekström, ansågs tidigts av många som den största talangen bland landets racingförare.
Bor i Schweiz
Idag är han pappa till två barn sambo med Heidi och bor i Salenstein i Schweiz
Det är ett antal bilar, tävlingar och mil sedan han fick den där go-ksrten och fångades av tjusningen att köra en topptrimmad bil.
En topptrimmad Audi har cirka 470 hästkrafter och accelerar från 0 till 100 km/h på cirka 2,5 till 3 sekunder.
40-åringen minns debuten i go-kart.
”Det kändes väldigt naturligt och enkelt, jag hade lätt att förstå, också jämfört med de andra som var där. Sedan har jag lärt mig att träna upp körkänslan till en nivå som jag aldrig trodde var möjlig ens själv. Nu kan jag hoppa i nästan vad som helst, när som helst, med vilka däck som helst och köra, har han sagt i i en intervju.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar