Mattias utan både stall och bil

Mattias Ekström, 40 år, har alltid gått, eller kört sin egen väg. Nu har han kommit till ett vägskäl då han saknar både stall och bil. För ganska exakt ett år sedan tog han beslutet att efter 17 år, 195 lopp, 23 segrar och två titlar sluta i DTM. Då hade han drivit sitt eget stall, ESK, med fabriksstöd från just Audi, i ett år. Men nu tvingas han lägga ned stallet eftersom  Audi backar. 

Frågan är vad han ska göra 2019, van som han är vid att ha fullt upp med bra lön – och nå framgång via bra uppbackning.

Mattias Ekström söker körning under 2019 sedan han tvingades lägga ned sitt eget stal. Foto Erik Abel

Hans talang för att ratta en bil har varit välkänd sedan barnsben. Han minns hur pappa Bengt blev trea i en rallycrosstävling i Arboga och fick en stor flaska pommac som 4-åringen fick smaka på och som blev ett bestående minne. Det var inte motorvrål eller oljelukt som skapade association till biltävlingar. 

 Tio år senare var han fast efter att pappa hade köpt en go kart till honom i julklapp.

Började i en go kart

Han tvekade inte heller om en karriär som förare när han blev påkörd under en tävling i Dalacupen och skadade sig . Pappa Bengt  köpte en Renault 5  för och redan  året därpå, 1996, vann Mattias Renault 5 Junior Cup. 

På den vägen är det.

Mattias har alltid haft en hög ambition – som förare, entreprenör och stallchef. Efter åren som förare med en rad topplaceringar inte bara hemma i Sverige utan framför allt i Tyskland i DTM-serien fick han för sig att starta ett eget stall med allt vad det innebär. Täcka en budget om 30 miljoner, jaga sponsorer, köpa in bilar, anställa mekaniker och säkra hela koordinationskedjan runt företaget och racingen.  Det ordnade han  och stall ESK blev att räkna med. Två år i rallycross-VM kunde inte ha gått så mycket bättre.

– Vi vann bägge mästerskapstitlarna 2016 och har varit tvåa två gånger och det är något jag är stolt och tacksam över, framhöll Mattias belåtet på sin egen sajt.  

Succé för hans stall

Även VM-trean hörde till ESK, dånorrmannen Andreas Bakkerud lade beslag på den platsen.

Förare och mekaniker var nöjda, likaså sponsorer.

Men villkoren förändrades radikalt i höstas. 

Självmant lämnade han Audi och körde inte i DTM-mästerskapet under 2018 utan koncentrerade sig på att lägga kraft och tid som förare på rallycross-VM. Men redan under hösten började rykten cirkulera om att Audi funderade på att backa. Sedan kom beskedet att det stämde och att stallet måste lägga ned.

-  Eftersom Audi lämnar sporten hade vi fått stå på egna ben under 2019, skrev Mattias på sin hemsida. 

Då fanns det egentliga inga alternativ.

Sorgligt och tungt

Tre år med ideliga VM-medaljer kunde inte påverka förutsättningarna i det läget och i slutet av november lät Mattias Ekström meddela att hans ESK inte kommer till start i rallycross-VM nästa säsong. Stallet kommer inte att bedriva någon tävlingsverksamhet över huvudtaget.

-Ett sorgligt och tungt ögonblick inte bara för mig utan för varje medlem av EKS, skrev Mattias som inte vet hur 2019 kommer att bli.

Hos Audi är han populär efter åren som toppförare där och då han firade triumfer på de tyska banorna där det ibland är 100 000 åskådare vid tävlingarna. Mattias har inte bara vunnit DTM två gånger 2004 och 2007), han var tvåa 2005 och 2011, trea 2002 och 2008. 

Mattias Ekström, ansågs tidigts av många som den största talangen bland landets racingförare. 

Bor i Schweiz

Idag är han pappa till två barn sambo med Heidi  och bor i Salenstein i Schweiz 

Det är ett antal bilar, tävlingar och mil sedan han fick den där go-ksrten och fångades av tjusningen att köra en topptrimmad bil.

En topptrimmad Audi har cirka 470 hästkrafter  och accelerar från 0 till 100 km/h på cirka 2,5 till 3 sekunder. 

40-åringen minns debuten i go-kart. 

”Det kändes väldigt naturligt och enkelt, jag hade lätt att förstå, också jämfört med de andra som var där. Sedan har jag lärt mig att träna upp körkänslan till en nivå som jag aldrig trodde var möjlig ens själv. Nu kan jag hoppa i nästan vad som helst, när som helst, med vilka däck som helst och köra, har han sagt i i en intervju.

Fakta

Om farter, bilarnas och inte minst Mattias kapacitet får du en en känsla av i den här filmen. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Helsingborgs kommun hjälper allsvenska HIF ekonomiskt igen. En avbetalningsplan för förra årets uteblivna hyra för Olympia har förhandlats om så att HIF får åtta år i stället för två år på sig att bli kvitt skulden. Klubben får betala en betydligt lägra summa per månad än som tidigare var avtalat.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.