Mattias utan både stall och bil

Mattias Ekström, 40 år, har alltid gått, eller kört sin egen väg. Nu har han kommit till ett vägskäl då han saknar både stall och bil. För ganska exakt ett år sedan tog han beslutet att efter 17 år, 195 lopp, 23 segrar och två titlar sluta i DTM. Då hade han drivit sitt eget stall, ESK, med fabriksstöd från just Audi, i ett år. Men nu tvingas han lägga ned stallet eftersom  Audi backar. 

Frågan är vad han ska göra 2019, van som han är vid att ha fullt upp med bra lön – och nå framgång via bra uppbackning.

Mattias Ekström söker körning under 2019 sedan han tvingades lägga ned sitt eget stal. Foto Erik Abel

Hans talang för att ratta en bil har varit välkänd sedan barnsben. Han minns hur pappa Bengt blev trea i en rallycrosstävling i Arboga och fick en stor flaska pommac som 4-åringen fick smaka på och som blev ett bestående minne. Det var inte motorvrål eller oljelukt som skapade association till biltävlingar. 

 Tio år senare var han fast efter att pappa hade köpt en go kart till honom i julklapp.

Började i en go kart

Han tvekade inte heller om en karriär som förare när han blev påkörd under en tävling i Dalacupen och skadade sig . Pappa Bengt  köpte en Renault 5  för och redan  året därpå, 1996, vann Mattias Renault 5 Junior Cup. 

På den vägen är det.

Mattias har alltid haft en hög ambition – som förare, entreprenör och stallchef. Efter åren som förare med en rad topplaceringar inte bara hemma i Sverige utan framför allt i Tyskland i DTM-serien fick han för sig att starta ett eget stall med allt vad det innebär. Täcka en budget om 30 miljoner, jaga sponsorer, köpa in bilar, anställa mekaniker och säkra hela koordinationskedjan runt företaget och racingen.  Det ordnade han  och stall ESK blev att räkna med. Två år i rallycross-VM kunde inte ha gått så mycket bättre.

– Vi vann bägge mästerskapstitlarna 2016 och har varit tvåa två gånger och det är något jag är stolt och tacksam över, framhöll Mattias belåtet på sin egen sajt.  

Succé för hans stall

Även VM-trean hörde till ESK, dånorrmannen Andreas Bakkerud lade beslag på den platsen.

Förare och mekaniker var nöjda, likaså sponsorer.

Men villkoren förändrades radikalt i höstas. 

Självmant lämnade han Audi och körde inte i DTM-mästerskapet under 2018 utan koncentrerade sig på att lägga kraft och tid som förare på rallycross-VM. Men redan under hösten började rykten cirkulera om att Audi funderade på att backa. Sedan kom beskedet att det stämde och att stallet måste lägga ned.

-  Eftersom Audi lämnar sporten hade vi fått stå på egna ben under 2019, skrev Mattias på sin hemsida. 

Då fanns det egentliga inga alternativ.

Sorgligt och tungt

Tre år med ideliga VM-medaljer kunde inte påverka förutsättningarna i det läget och i slutet av november lät Mattias Ekström meddela att hans ESK inte kommer till start i rallycross-VM nästa säsong. Stallet kommer inte att bedriva någon tävlingsverksamhet över huvudtaget.

-Ett sorgligt och tungt ögonblick inte bara för mig utan för varje medlem av EKS, skrev Mattias som inte vet hur 2019 kommer att bli.

Hos Audi är han populär efter åren som toppförare där och då han firade triumfer på de tyska banorna där det ibland är 100 000 åskådare vid tävlingarna. Mattias har inte bara vunnit DTM två gånger 2004 och 2007), han var tvåa 2005 och 2011, trea 2002 och 2008. 

Mattias Ekström, ansågs tidigts av många som den största talangen bland landets racingförare. 

Bor i Schweiz

Idag är han pappa till två barn sambo med Heidi  och bor i Salenstein i Schweiz 

Det är ett antal bilar, tävlingar och mil sedan han fick den där go-ksrten och fångades av tjusningen att köra en topptrimmad bil.

En topptrimmad Audi har cirka 470 hästkrafter  och accelerar från 0 till 100 km/h på cirka 2,5 till 3 sekunder. 

40-åringen minns debuten i go-kart. 

”Det kändes väldigt naturligt och enkelt, jag hade lätt att förstå, också jämfört med de andra som var där. Sedan har jag lärt mig att träna upp körkänslan till en nivå som jag aldrig trodde var möjlig ens själv. Nu kan jag hoppa i nästan vad som helst, när som helst, med vilka däck som helst och köra, har han sagt i i en intervju.

Fakta

Om farter, bilarnas och inte minst Mattias kapacitet får du en en känsla av i den här filmen. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

På bara sex månader har var fjärde spelbolag brutit mot den svenska spellagen. Nätkasinon och vadhållningsbolag har totalt tvingats betala 98 miljoner kronor i sanktionsavgifter. 

Ola Wenström leder studiomagasinet Klubbhuset efter varje speldag och sändningar delas mella  betalkanalerna Visat Golf och Viaplay men det blir också bilder i TV6 och TV10. TV NENT Group direktsänder 47 timmar från världens äldsta golftävling The Open (18-21 juli), på Viasat Golf och Viaplay samt slutrundan även på TV6. 

Hedvig Lindahl, 36, gjorde succé i VM. Det stora skyltfönstret i Frankrike har gett Hedvig ett ettårskontrakt med den tyska storklubben Wolfsburg. ”Jag känner mig hedrad”, säger svenskan till klubbens hemsida.