Ronaldo kungen på Instagram

Ingen människa i världen har fler följare på Instagram än fotbollsstjärnan Christiano Ronaldo. Han var överlägset störst när det gäller interaktioner (ömsesidig påverkan) på sociala medier under första halvåret 2019.

han som var så blyg en gång. I dag är det en världsvana stjärna som rutinerat greppar en mikrofon och kan prata spontant på stora tillställningar. I takt med att har vuxit har populariteten blivit större. Och som en logisk följ är han populär på Instagram.

Leo Messi må vara världens rikaste idrottsman, 1,2 miljarder kronor, men när det gäller interaktioner på sociala medier är Ronaldo dubbelt så stor, skriver den amerikanske tidskriften Forbes.

Rapporten är byggd på idrottare inom tio sporter som har högst total interaktion eller engagemang på sina sociala kanaler. Interaktioner inkluderar gillamarkeringar, kommentarer och delningar på Twitter, Facebook och Instagram, skriver SVT Sport.

Fotbollsspelarna dominerar. 

Av 14 idrottare med minst 100 miljoner interaktion är nio fotbollsspelare. Den enda som slår sig in bland fotbollsspelarna är MMA-fajtern Conor McGregor.

Bland övriga idrottare är LeBron störst bland basketspelarna på sociala medier, P.K. Subban, som är ihop med Lindsey Vonn, bland NHL-spelarna och Tiger Woods bland golfspelarna. Serena Williams är störst bland idrottskvinnorna med 26,9 interaktioner. Ronaldo tjänar omkring 420 miljoner kronor varje år på sina sociala medier.

Tio i topp under första halvåret 2019 på sociala medier:

Forbes topplista

1. Cristiano Ronaldo, fotboll

887,2 miljoner interaktioner.

2. Leo Messi, fotboll

367,1 miljoner interaktioner.

3. Neymar, fotboll

289 miljoner interaktioner.

4. Kylian Mbappé, fotboll

167,6 miljoner interaktioner.

5. Conor McGregor, MMA

159,7 miljoner interaktioner.

6. Mohamed Salah, fotboll

152,2 miljoner interaktioner.

7. Paulo Dybala, fotboll

144,8 miljoner interaktioner.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.