Hon har tjänat 26 miljoner
Charlotte Kalla var missnöjd när hon åkte hem från VM i Seefeld i vintras. Ingen individuell medalj men väl guld i stafetten. Förklaringen: återhämtningen var för kort efter hårdträningen inför VM.
Desto gladare blev Kalla, 32, när hon kollade kassaböckerna. Säsongen 2018-2019 omsatte hennes aktiebolag 10,9 miljoner kronor med en vinst på 6,2 miljoner. Senaste bokslutet visar tillgångar på 26 501 000 kronor i hennes bolag.
Jämfört med Frida Hansdotter, vars bolag omsatte 6.5 miljoner och Stina Nilssons som omsatte 4.2 miljoner så ligger Kalla först i spåret.
I vinter får hon chansen att öka på inkomsten. Svenska skidförbundet har höjt prispengarna för världscupen. Förra säsongen gav en seger 50 000 kronor. Tvåan och trean fick inget. Nu blir det ändring: en andraplats ger 30 000, en tredjeplats 20 000 kronor.
Reklamkontrakt för miljoner
Det är naturligtvis hennes reklamkontrakt som genererar de stora pengarna även om förra säsongen gav 90 000 kronor för en seger i världscupen från det internationella skidförbundet, FIS, tvåan fick 70 000 och trean 45 000. De största prispengarna finns i alpint där en seger i världscupen ger 410 000 kronor. Seger i skidskytte betyder 130 000 kronor.
Hennes reklamkontrakt med ÅF, LKAB, Polarbröd, Volkswagen, Vegme (tillverkar vegetariska produkter) och SCA betyder miljoninkomster. Ändå kunde hon tjäna mer, betydligt mer.
Hennes manager Olle Håkansson säger till Expressen om intresset för Kalla:
- Det är mycket förfrågningar varje vecka. Högt och lågt, vitt och brett. Hon säger nej till väldigt mycket vilket är tråkigt på ett sätt men så måste det bli. Hennes tid är begränsad.
Beviset på hennes starka varumärke var den omröstning som skedde nyligen. Kalla var etta på listan som den mest omskrivna idrottaren i landet. Undersökningen ha pågått sedan 2010 och det var första gången en kvinna toppade listan.
Avvaktande till Svenska Spel
Kalla har inget intresse för spel och dobbel. Hon är inte tjejen som går till tobakshandlaren och sätter en slant på en trippel. Hon tackar konsekvent nej till reklamkontrakt med alla spelbolag. Svenska Spel tecknade i somras ett avtal med skidlandslaget, ett avtal på sju år värt 80 miljoner kronor. Kalla accepterar loggan på skiddräkten, men vill inte delta i några kampanjer. En åtgärd hon delar med skidskytten Hanna Öberg, som var den i den svenska skidvärlden som tjänade mest förra vintern, 1 766 050 kronor i prispengar.
Ola Strömberg, t f längdchef för Svenska Skidförbundet, säger diplomatiskt att han inte ser något problem med Kallas inställning.
Någon annan i längdlandslaget som vägrat ha Svenska Spels logga på dräkten finns inte.
- Nej, inte som jag är medveten om, säger Strömberg.
Göran Söderlund
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar