Racingstjärnorna byter fil 2020

Två av Sveriges främsta banracingförare byter fil i sina karriärer. Johan Kristoffersson lät meddela häromdagen att han satsar på rally under 2020. Och Mattias Ekström väljer att köra elbil. Han tar ratten som Cupras e-ambassadör och blir ska ratta den innovativa Cupra e-Racer, världens första elektriska racingbil.

ohan Kristoffersson väljer rally 2020

Ekström är FIA World Rallycross Champion, två gånger DTM-mästare och tre gånger vinnare av Race of Champions och är en av de mest mångsidiga förarna i världen. Nu utökar han meritlistan ytterligare. Cupra har skapat världens första 100-procentiga elektriska tävlingsbil och Mattias ska ge profil för satsningen.

från förbränningsmotorer till E-drivet

- Ett naturligt beslut för mig. Efter en karriär i racingvärlden med enbart förbränningsmotorer blir det här spännande,  sa den nya Cupra e-ambassadören vid en presskonferens.

CUPRAs ingenjörer och dras erfarenhet och kunnande ska tillämpas i utvecklingen av framtida tävlingsfordon, samtidigt som teamet ska använda CUPRA e-Racer som testfordon. Turbilen kan leverera 300 kW kontinuerlig kraft och upp till 500 kW vid sin topp. Det tar bara 3,2 sekunder innan den når ll 100 km / tim h och topphastigheten är satt till 270 km /tim. 

Inför alla dessa fakkta kunde Mattias inte motstå frestelsen att bli en del av en inovativ satsning.

Cupra är för övriigt stor spnsor till fotbollsklubben FC  Barcelona.

Johan Kristofferssons körning i WTCR på Sepangbanan i Malaysia i höstas blir hans sista i banracing påag.

Volkswagen upphörde med sin satsning på motorsport som inte är eldriven och då fick var Johan och pappa Tommy Kristofferssons tvungnatitta på alternativ inför 2020. Nu har de berättat vad som gäller.

Förhandlingar pågår

– Jag räknar med att vi ska vara klara med alla förhandlingar med våra partners så vi kan komma till start i WRC2 i rally efter nyår, säger Tommy som är teamchef.

Han syftar  på Premiären i rally-VM i Monte Carlo den 23 till 26 januari.

Men  Johan nöjer sig inte med det. Det blir körningar även i rally-SM och säkerligen någon start i rallycross. Däremot tror han inte på STCC.

De båda 31-åringarna styr vidare i motorvärlden. Johan, från  Arvika och Mattias Ekström, från Avesta

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Östersunds FK har lyckats samla in 20 miljoner kronor.

- Målet är uppnått, lyder glädjemeddelandet på klubbens hemsida

Det var tidigt i höstas som ÖFK satte upp målet att få in 20 miljoner kronor i externt kapitaltillskott för att klara ekonomin.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Dagen kryper sakta närmare. Ni vet, första söndagen i mars är det alltid dags. 15 000 skidåkare  preparerade i Berga By, minst det tiodubbla antalet människor lika redo vid TV:n. Vasaloppets strapatser delas av åtskilliga, nio mil kräver en hel del. I år kanske mer än på många år. Det är minimalt med snö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.