""Sponsorerna är konservativa""

- Akropol är Europas bästa lag sett till sina förutsättningar. Jag hoppas verkligen svensk basket inser det och drar nytta av det här laget, tycker coachen Kostas Flevarakis. Men klubben hotas ändå av ekonomisk undergång.
Till den sista april ska klubben få fram två miljoner kronor in för att få fortsätta i basketligan.
200 000 kronor är allt vad föreningen under den här säsongen fått i sponsorstöd. Då handlar det mest om pengar från enskilda privatpersoner.

Ordförande Spiros Gogos är glad över den sportsliga succén:
- Inget lag har nåt större framgångar på två säsonger.
Ekonomiskt har säsongen var torftig. Men under den senaste månaden har dock uppmärksamheten förstorats runt invandrarlaget från Rinkeby.
- Sedan vi gick ut och sade att vi måste dra oss ur har vi fått lite samtal. Nu pratar vi åtminstone med några stora företag.
- Jag tror att det finns en försiktighet på grund av den multikulturella sammansättningen i klubben. Det verkar vara en konservativ bransch.

Från förbundet eller Basketligan känner han inget stöd.
- Många vill nog inte ha oss kvar, säger han och syftar bland annat på att tävlingsutskottet gick emot lagets önskemål att slippa en viss domare.
Reklambyrån Acne Creative har engagerat sig i Rinkebys problem.
- Vårt mål är att Akropol ska bli det mest attraktiva laget i Sverige, säger vd Victor Press.
Reklambyrån har startat kampanjen Fånga Bollen i syfte att hjälpa klubben att dra in pengar. Företaget har bildat ett team av samarbetspartners och strävar efter att utveckla en paketering av basketlaget.
- För oss är det här viktigt av två anledningar. Dels får vi möjlighet att göra något som känns meningsfullt, dels är det viktigt för oss att visa att den sponsor vi hittar kan få kommersiell framgång genom att sponsra Akropol.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.