Kreativt tänk belönas

Carlsberg Svenska AB blev den verkliga vinnaren när årets sponsorföretag utsågs. Företaget belönades i såväl kategorin idrottssponsring samt event mot konsument.
82 bidrag fanns ursprungligen med, 29 nominerade och sex blev vinnare när branschorganisationen Sponsrings & Eventföreningen manifestar branschens prestanda.
Juryn har haft som mål att premiera de projekt inom sponsring och event som har nått hög kreativitet och integrerat flera discipliner inom kommunikation.
– Många av årets bidrag höll mycket hög klass och juryarbetet var både spännande och svårt. Det som slutligen skilde agnarna från vetet var de resultat som projekten uppnådde i förhållande till de syften och målsättningar som de hade vid projektens start, tyckte Lars Axelsson, VD på Lowe Brindfors och tillika juryns ordförande.
Syftet med denna gala är att belöna och uppmärksamma marknadsföringsprojekt där företagen visar kreativitet i sponsring och event och därmed bryter ett ofta slentrianmässigt utförande.
Här är årets vinnare:

Sponsring:
Idrott
Uppdragsgivare: Carlsberg
Projekt: Scandinavian Masters by Carlsberg 2004
Byrå: EXP Creator Momentum
Motivering: ”Med en långsiktig strategi och med ett väl genomfört sponsorskap har man lyckats stärka relationen och lojaliteten med sina kunder och konsumenter, samtidigt som man vågat tänja lite på gränserna. Det handlade om att förhöja sponsorskapet och att göra det bättre för den definierade målgruppen. Med tydliga kopplingar till företagets kärnvärden har man definierat målsättningarna och uppmätt fantastiska siffror på synlighet, försäljning och attityd.”

Socialt/Humanitärt
Uppdragsgivare: Cancerfonden
Projekt: Rosa Bandet
Byrå: Cancerfonden
Motivering: ”Med en väl definierad målgrupp, tydliga kvantitativa målsättningar och med fantastisk måluppfyllnad har årets vinnare visat hur man kan uppnå ett landsomfattande engagemang genom att använda sig av många kanaler, inte bara köpta medier, öka kännedomen om sitt varumärke och dessutom få andra att arbeta hårt för sin verksamhet. Ingen kunde missa budskapet… Kampen mot bröstcancer fortsätter!”

Kultur
Uppdragsgivare: Loka/Spendrups
Projekt: Sponsring av Vänner
Byrå: Kanal 5
Motivering: ””If you can’t buy the battery, don’t buy the toy” har en vis person sagt om aktiveringen av sitt sponsorskap. Att sponsra ett TV-program är måhända dyrt, men lätt. Att aktivera sitt sponsorskap, dvs. köpa ett starkt batteri, med lyckade tävlingar, butiksaktiviteter, utomhuskampanjer, events, SMS-påminnelser, förhandsvisning kräver både strategier, kreativitet och tålamod.”

EVENT
Business to Business
Uppdragsgivare: Svensk Mjölk
Projekt: Barista Cup & Beige Award
Byrå: Svensk Mjölk
Motivering: ”Med ett årligt återkommande event som väl integrerar turné, PR, reklam och utbildningar har satsningen skapat en trend och tagit fram hjältar i en växande yrkeskår. Business to business-eventet har tydligt nått uppsatta mål, fått stor publicitet samt effekten att vi svenskar får starkare ben.”

Business to Consumer
Uppdragsgivare: Carlsberg
Projekt: Carlsberg Euro 2004
Byrå: Giraffe
Motivering: ”Ett skolboksexempel med ett strukturerat arbetssätt, väl definierad målgruppsbeskrivning, tydliga målsättningar, ett kreativt genomförande där 15 procent av budgeten gick till mätningar av

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.