VD:n älskar sin sport - och sponsring!

Om värdet av sponsringen och hur respektive företaget valde just den sporten eller individen – det må diskuteras i all evighet. Men ämnet berör och förför. Direktörer gillar skarpt att synas med idrottskändisar och det kan vara avgörande för ett beslut.
I Affärsvärlden skriver Thomas Pettersson om just denna företeelse:
”Det är sällan som vd:ar stiger ner från helikopterplattformarna på huvudkontorens tak och ägnar sig åt konkret pyssel i koncernerna som de är satta att sköta. Med ett undantag - när det handlar om sponsringsprojekt”.

Han beskriver hur starka vd:ar och klåfingriga styrelser i lugn och ro kan spendera sin egen tid och företagets resurser.
Ett exempel är hur Carl-Henric Svanberg, som den segelentusiast han är, först kan Assa Abloy att satsa dryga 100 miljoner kronor och nu på Ericsson gör han om samma sak..

”Ledarskapsdynamiken förstärks av att projektet av en gudomlig slump sammanfaller med vd:s privata intresse”, skriver Pettersson.

Han drar sig också till minnes hur Procordia sponsrade Vasaloppet när skidåkaren Sören Gyll var vd och när han sedan gick över till Volvo, ja, vad skedde då? Jo, Vasaloppet fick en ny partner.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.