Uppsala i hemlig sponsring av 13 elitlag

Hur många miljoner det handlar om är hemlighållit, men Uppsala kommun når en unik marknadsföring med 13 elitlag och blir huvudsponsor för samtliga klubbar. Uppgörelsens ekonomiska del har dock maximal sekretess, enligt Magnus Lohe, marknadschef på Uppsala kommun.

De här lagen ingår i samarbetet:
Herr: IK Sirius (fotboll, innebandy, bandy), Almtuna IS (ishockey), Uppsala Basket, Storvreta IBK (innebandy).
Mixed: Fyrisfjädern (badminton).
Dam: Danmarks IF (fotboll), Sten Sture (innebandy), Hagunda (innebandy), FBC Uppsala (innebandy), Sallén Basket, Uppsala Bois (bandy).

- Jag är lite euforisk att vi över huvud taget har den här samarbetsformen i Uppsala. Nu finns alla möjligheter att göra något bra av det här, säger Uppsala kommuns marknadschef Magnus Lohe till tidningen UNT.

Sex damlag, sex herrlag och ett mixedlag ingår i överenskommelsen som gäller i ett år. Samtliga lag ska bära namnet Uppsala väl synligt på matchtröjorna och ska bidra till att ge god renommé till varumärket Uppsala.

- Uppsalas elitlag är viktiga ambassadörer för Uppsala och samarbetet kan utvecklas från den här plattformen. Idrotten är en av flera viktiga marknadsföringskanaler för Uppsala, anser Gunnar Hedberg (m), kommunstyrelsens ordförande.

Hela upplägget har tillkommit efter initiativ från föreningarna som tillsammans med tidningen UNT ska stå för en bilaga som återkommer en gång i månaden. Därtill diskuteras superlördagar och likadana biljettsystem inför framtiden.

Magnus Lohe vill inte kommentera hur mycket pengar som samarbetet kostar kommunen: ”Det innehåller vissa pengar precis som i våra andra kommersiella samarbetsavtal, men det är inget jag kommenterar. Vi har maximal sekretess på den biten”, hävdar Lohe.

Mats (inte verifierad)

tors, 2009-09-17 08:16

1. A town called...

Intressant att notera att så få av lagen från Uppsala faktiskt heter som staden... Skulle också vara intressant att se hur mycket Uppsala tar in från lagen i fråga i form av planhyror o likn jämfört med vad sponsorsatsningen kostar.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.