Nike blir Tiger Woods trogen

Dopning eller annat får vissa sponsorer att ta till benen. Andra avvaktar, sitter lugnt i båten till dess att stormen har bedarrat. Men nu gäller det varken vilket varumärke heller associationsvärde som helst. Tiger Woods, en gudabegåvad golfspelare, vem vill(e) inte vara en partner till honom…

Det är alltid samma sak när det blåser upp till kuling och mer därtill. Några drar, vissa stannar.

Accentures ansvariga har tagit beslutet att dra sig ur. Konsultfirman avslutar samarbetet med Woods efter sex år.

Sportdryckstillverkaren Gatorade var stolt över sitt samarbete med Woods, men tillkännager att de behöver göra plats i sortimentet för nyheter och därmed utgår energidrycken Tiger Focus. 

Rakbladsjätten Gillette vill inte sända alla reklamfilmer där golfaren medverkar i amerikansk tv. Gillette anpassar sitt beslut efter vad som sker, alltså.

Woods har stora avtal med klocktillverkaren Tag Heuer, sportjätten Nike, teleoperatören AT&T och spelbolaget Electronic Arts. De företagen tycker än så länge att det är bäst att se vad som sker.

Två som klart deklarerar att de inte ger sig för medietrycket är Electronic Arts och Nike. Båda säger att de inte vill förändra tidigare beslut. EA:s fortsätter att marknadsföra golfspelet Tiger Woods PGA Tour och Nike som har varit en av Woods trognaste partnerförblir det även nu.

Det är en fråga om trovärdighet och hur köparna betraktar ett samarbete med något och något som ger ett tveksamt intryck hos konsumenterna. Tiger Woods själv har pengar så han klarar sig. Han är nära en miljard i intjänade reklampengar och då gäller det amerikanska dollar. En förmögenhet som ingen annan idrottsutövare har kommit i närheten utav.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.