Nike blir Tiger Woods trogen

Dopning eller annat får vissa sponsorer att ta till benen. Andra avvaktar, sitter lugnt i båten till dess att stormen har bedarrat. Men nu gäller det varken vilket varumärke heller associationsvärde som helst. Tiger Woods, en gudabegåvad golfspelare, vem vill(e) inte vara en partner till honom…

Det är alltid samma sak när det blåser upp till kuling och mer därtill. Några drar, vissa stannar.

Accentures ansvariga har tagit beslutet att dra sig ur. Konsultfirman avslutar samarbetet med Woods efter sex år.

Sportdryckstillverkaren Gatorade var stolt över sitt samarbete med Woods, men tillkännager att de behöver göra plats i sortimentet för nyheter och därmed utgår energidrycken Tiger Focus. 

Rakbladsjätten Gillette vill inte sända alla reklamfilmer där golfaren medverkar i amerikansk tv. Gillette anpassar sitt beslut efter vad som sker, alltså.

Woods har stora avtal med klocktillverkaren Tag Heuer, sportjätten Nike, teleoperatören AT&T och spelbolaget Electronic Arts. De företagen tycker än så länge att det är bäst att se vad som sker.

Två som klart deklarerar att de inte ger sig för medietrycket är Electronic Arts och Nike. Båda säger att de inte vill förändra tidigare beslut. EA:s fortsätter att marknadsföra golfspelet Tiger Woods PGA Tour och Nike som har varit en av Woods trognaste partnerförblir det även nu.

Det är en fråga om trovärdighet och hur köparna betraktar ett samarbete med något och något som ger ett tveksamt intryck hos konsumenterna. Tiger Woods själv har pengar så han klarar sig. Han är nära en miljard i intjänade reklampengar och då gäller det amerikanska dollar. En förmögenhet som ingen annan idrottsutövare har kommit i närheten utav.

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Norske skidlegendaren Vegard Ulvang vill ändra avslutningen på Tour de ski. Den som kommer först i mål efter klättringen uppför monsterbacken Alpe Cermis har vunnit. Så har det alltid varit. Nu vill Ulvang ändra på det.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!