Nike blir Tiger Woods trogen

Dopning eller annat får vissa sponsorer att ta till benen. Andra avvaktar, sitter lugnt i båten till dess att stormen har bedarrat. Men nu gäller det varken vilket varumärke heller associationsvärde som helst. Tiger Woods, en gudabegåvad golfspelare, vem vill(e) inte vara en partner till honom…

Det är alltid samma sak när det blåser upp till kuling och mer därtill. Några drar, vissa stannar.

Accentures ansvariga har tagit beslutet att dra sig ur. Konsultfirman avslutar samarbetet med Woods efter sex år.

Sportdryckstillverkaren Gatorade var stolt över sitt samarbete med Woods, men tillkännager att de behöver göra plats i sortimentet för nyheter och därmed utgår energidrycken Tiger Focus. 

Rakbladsjätten Gillette vill inte sända alla reklamfilmer där golfaren medverkar i amerikansk tv. Gillette anpassar sitt beslut efter vad som sker, alltså.

Woods har stora avtal med klocktillverkaren Tag Heuer, sportjätten Nike, teleoperatören AT&T och spelbolaget Electronic Arts. De företagen tycker än så länge att det är bäst att se vad som sker.

Två som klart deklarerar att de inte ger sig för medietrycket är Electronic Arts och Nike. Båda säger att de inte vill förändra tidigare beslut. EA:s fortsätter att marknadsföra golfspelet Tiger Woods PGA Tour och Nike som har varit en av Woods trognaste partnerförblir det även nu.

Det är en fråga om trovärdighet och hur köparna betraktar ett samarbete med något och något som ger ett tveksamt intryck hos konsumenterna. Tiger Woods själv har pengar så han klarar sig. Han är nära en miljard i intjänade reklampengar och då gäller det amerikanska dollar. En förmögenhet som ingen annan idrottsutövare har kommit i närheten utav.

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.

SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.  

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.