Woods otrohet kostar 12 miljarder

Tiger Woods kärleksaffärer kostar sponsorerna och företagens aktieägare runt 12 miljarder dollar. Det är tre amerikanska forskares slutsats efter att de har räknat på hur kändissponsring kan påverka ett företag.

- Vår analys visar att även om det onekligen finns fördelar med att ha stöd från en kändis av Tiger Woods rang, så är risken för negativa konsekvenser stor, säger Victor Stango, professor i nationalekonomi vid University of California till The Age.

Jämförde avkastningen

Under 13 dagar granskade Stango och hans kollegor aktiemarknadens förändringar och det skedde under de 13 dagar som följde efter Woods bildkrasch vid hemmet i Florida den 27 november och därpå alla avslöjanden om älskarinnor.

Forskarna jämförde avkastningen för Woods sponsorer jämte deras respektive största konkurrent. Victor Stange och hans kollegor synade nio sponsorer, Accenture, American Express, AT&T, Tiger Woods PGA Tour Golf (Electronic Arts), Gillette, Nike, Gatorade, TLC Laser Eye Centers och Golf Digest.

Slutligen framkom att företagen tappade 12 miljarder dollar i aktievärde. Granskningen visade ett tapp på 2,3 procent. Forskarna var också noga med att betona att motsvarande förändringar inte kunde förklaras med normala variationer i aktiekurserna.

Sportföretagen största förlorarna

Dessutom var Tiger Woods PGA Tour Golf, Gatorade och Nike de största förlorarna. Aktieägare i de tre idrottsrelaterade företagen tappade alltså mest. Forskarna menade att där uppstod en värdeförlust på 4,3 procent, lika med sex miljarder dollar.

- Det är extra hårt för företag som EA och Nike . De är beroende av hans tävlingsresultat. Människor är inte intresserade av Tiger Woods om han inte spelar. Om han inte är synlig så köper inte folk hans tv-spel, säger Stangos forskarkollega, Christopher Knittel, till New York Post.

Tidigare har det det finansiella informationsföretaget, Bloomberg gjort gällande att TV-nätverken och sponsorerna förlorar 220 miljoner dollar, drygt 1,5 miljard kronor. Utlåtandet baseras på att Woods försvinner från tävlingsbanorna och  siffrorna kommer från tidigare uppehåll som Woods har gjort.

Lion (inte verifierad)

tis, 2010-01-05 01:28

1. .

Det där är verkligen ett långskott att skriva att aktieägare säljer sina aktier i sportföretag bara för att en sportstjärna är otrogen.

Phil Knight (inte verifierad)

tis, 2010-01-05 14:04

2. Vaddå sälja?

vem har skrivit något om att sälja? Det handlar väl om att de aktier man har tappar i värde beroende på Mr Woods äventyr.

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

Ola Wenström leder studiomagasinet Klubbhuset efter varje speldag och sändningar delas mella  betalkanalerna Visat Golf och Viaplay men det blir också bilder i TV6 och TV10. TV NENT Group direktsänder 47 timmar från världens äldsta golftävling The Open (18-21 juli), på Viasat Golf och Viaplay samt slutrundan även på TV6. 

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.