Woods otrohet kostar 12 miljarder

Tiger Woods kärleksaffärer kostar sponsorerna och företagens aktieägare runt 12 miljarder dollar. Det är tre amerikanska forskares slutsats efter att de har räknat på hur kändissponsring kan påverka ett företag.

- Vår analys visar att även om det onekligen finns fördelar med att ha stöd från en kändis av Tiger Woods rang, så är risken för negativa konsekvenser stor, säger Victor Stango, professor i nationalekonomi vid University of California till The Age.

Jämförde avkastningen

Under 13 dagar granskade Stango och hans kollegor aktiemarknadens förändringar och det skedde under de 13 dagar som följde efter Woods bildkrasch vid hemmet i Florida den 27 november och därpå alla avslöjanden om älskarinnor.

Forskarna jämförde avkastningen för Woods sponsorer jämte deras respektive största konkurrent. Victor Stange och hans kollegor synade nio sponsorer, Accenture, American Express, AT&T, Tiger Woods PGA Tour Golf (Electronic Arts), Gillette, Nike, Gatorade, TLC Laser Eye Centers och Golf Digest.

Slutligen framkom att företagen tappade 12 miljarder dollar i aktievärde. Granskningen visade ett tapp på 2,3 procent. Forskarna var också noga med att betona att motsvarande förändringar inte kunde förklaras med normala variationer i aktiekurserna.

Sportföretagen största förlorarna

Dessutom var Tiger Woods PGA Tour Golf, Gatorade och Nike de största förlorarna. Aktieägare i de tre idrottsrelaterade företagen tappade alltså mest. Forskarna menade att där uppstod en värdeförlust på 4,3 procent, lika med sex miljarder dollar.

- Det är extra hårt för företag som EA och Nike . De är beroende av hans tävlingsresultat. Människor är inte intresserade av Tiger Woods om han inte spelar. Om han inte är synlig så köper inte folk hans tv-spel, säger Stangos forskarkollega, Christopher Knittel, till New York Post.

Tidigare har det det finansiella informationsföretaget, Bloomberg gjort gällande att TV-nätverken och sponsorerna förlorar 220 miljoner dollar, drygt 1,5 miljard kronor. Utlåtandet baseras på att Woods försvinner från tävlingsbanorna och  siffrorna kommer från tidigare uppehåll som Woods har gjort.

Lion (inte verifierad)

tis, 2010-01-05 01:28

1. .

Det där är verkligen ett långskott att skriva att aktieägare säljer sina aktier i sportföretag bara för att en sportstjärna är otrogen.

Phil Knight (inte verifierad)

tis, 2010-01-05 14:04

2. Vaddå sälja?

vem har skrivit något om att sälja? Det handlar väl om att de aktier man har tappar i värde beroende på Mr Woods äventyr.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.