Federer tjänar mest på sponsoravtal

Roger Federer toppar listan över de tio tennisspelarna i världen med största sponsorkontrakten de senaste tolv månaderna. Trots att han inte världsetta på rankingen, det är ju Rafael Nadal, så fyller Federer på bankkontot med framgång.

Listan ser ut så här, enligt beräkningar från Forbes, och allt är räknat i dollar:

1. Roger Federer, 43 miljoner. Mest framstående sponsorer är Nike, Credit Suisse och Gillette. 

2. Maria Sjarapova, 24,5 miljoner per år och främst kommer pengarna från Nike, Prince och Tiffany.
 
3. Rafael Nadal. Ännu ”bara” 21 miljoner från Nike, Kia Motors och Babolat.

4. Serena Williams, 20 miljoner, från bl a Nike, Hewlett-Packard och Kraft.

5. Venus Williams, 15 miljoner, bl a Wilson, American Express och Kraft.

6. Andy Roddick, 14 miljoner, främst Lacoste och Lagardere. 

7. Novak Djokovic, 10 miljoner tack vare kontrakt med Sergio Tacchini, Head och FitLine.

8. Andy Murray 10 miljoner från Adidas, Head och RBS. 

9. Ana Ivanovic, 7 miljoner, har ett livstidslångt kontrakt med Adidas, vidare bl a Yonex och Rolex. 

10. Jelena Jankovic, 5 miljoner dollar via främst Anta och Orbit. 

Källa: Forbes

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.