AIK får behålla tunga sponsorer
Två av de viktigaste företagen har gett klartecken till en fortsättning.
- Vi ser AIK Fotboll som en fortsatt framgångsrik samarbetspartner. Klubben har en mycket intressant elit- och ungdomsverksamhet som ligger i framkant i Sverige och vid sidan av fotbollen tar AIK ett betydelsefullt socialt ansvar, säger Peabs vice vd Mats Johansson.
Nytt fem-årsavtal
Peab fortsätter vara en av AIK Fotbolls huvudsponsorer. Det första avtalet tillkom 2006.
- AIK är det allsvenska lag som syns mest i medierna. Detta i kombination med att vi på Åbro har varit med sedan 90-talet och att AIK har Sveriges trognaste publik så såg vi det som en självklarhet att fortsätta fem år till, säger Henrik Dunge, vd för Åbro.
Sponsoravtalen är mycket välkomna i en klubb som försöker snåla och dra in på det mesta för att få rätsida på ekonomin.
- AIK är det allsvenska lag som syns mest i medierna. Detta i kombination med att vi på Åbro har varit med sedan 90-talet och att AIK har Sveriges trognaste publik så såg vi det som en självklarhet att fortsätta fem år till, säger Henrik Dunge.
40 procent av omsättningen
- Marknads- och sponsorsidan står för 35-40 procent av vår omsättning så det är så klart en otroligt viktig del av vår ekonomi. Anledningen till att vi går ut med Åbro och Peab är för att de är så stora sponsorer, säger Annela Yderberg.
Avtalet med Åbro Bryggeri är det största enskilda sponsoravtalet i AIK Fotbolls historia. Det första avtalet skrevs i början av 90-talet och nu blir det en förlängning i fem år.
- Att Åbro Bryggeri skriver på ett nytt utökat och långsiktigt huvudsponsoravtal känns väldigt roligt och viktigt. Vi har tillsammans hittat en bra form för exponering och aktiviteter som passar Åbro väl, säger Johan Cederbrant, försäljnings- och Marknadschef på AIK Fotboll.
Mest lästa just nu
SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.