SKF bakom rekordsponsring
Det tredje avtalet mellan parterna är signerat och Dennis Andersson, cupens general, berättar:
"Gav oss nya resurser"
- Vi blev mycket glada när SKF tog kontakt för sju år sedan och ville bli en aktiv partner. Sedan dess har vi format ett mycket givande samarbete. Vår turnering har utvecklats till stor del tack vare företagets engagemang. Nu finns resurser för att expandera.
SKF har verksamhet i 130 länder och ser Gothia Cup som just en global händelse som gynnar företaget i flera avseenden.
Det här sponsorskapet är klubbens i särklassigt största även om företagets representaner inte vill bekräfta beloppets storlek.
"Gynnar oss verkligen"
- Egentligen vill vi ha en något lågtonig roll, men det här engagemanget passar oss perfekt och gynnar oss verkligen, betonar Ingalill Östman, informationsdirektör på SKF.
SKF tar en mycket aktiv roll. Anna Ek jobbar i det närmaste heltid som projektansvarig för Meet the World, en kvalificeringsturnering som spelats på 18 olika platser runt om i världen, bl a Mexico, Kina, Brasilien, Zambia och Kenya.
Betalar resa och uppehälle
19 av de 1 570 deltagande lagen i år har kvalificerat sig till turneringen via just kvalspelet i de 18 länderna. Segrarna i varje land vinner resa, uppehälle och anmälningsavgift till Gothia Cup, allt betalt av SKF.
- Vi vill ta ett globalt samhällsansvar och en aktiv roll på de platser där vi har verksamhet, därför
driver vi de här lokala samhällsprojekten, säger Ingalill Östman.
Hon menar att SKF når synbarhet och det gynnar företaget i flera avseenden, som marknadsföring och som en tänkbar arbetsgivare.
Vd:n förtjust i sponsoravtalet
Tom Johnstone, SKF:s vd och koncernchef, är mycket förtjust i den här sponsoruppgörelsen. Tidigare var SKF mycket aktivt i IFK Göteborg. Loggan finns kvar på strumporna, men företaget förknippas inte längre lika starkt med klubben
Meet the World inleddes 2007 och sedan dess har 77 turneringar spelats i 31 länder med sammanlagt 16 000 deltagare. Med årets deltagare har sammanlagt 1 300 ungdomar fått möjlighet att komma till Göteborg och spela fotboll under en vecka.
- De skulle bli svårt, ja, omöjligt för många ungdomar från olika delar av världen att komma hit under en vecka utan de resurser vi får via SKF, säger Dennis Andersson.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.