Uefa säger nej till Malmö-klubbar

Uefa är på hugget och tillåter varken Malmö FF eller LDB FC Malmö att göra som de brukar. MFF ska spela på Malmö New Stadium och inte Swedbank Stadion och LDB FC Malmö heter tillfälligt WFC Malmö.

Det är Uefas marknadsregler som slår till dubbelt. Företagsnamn i arenor eller klubbnamn får inte användas, nämligen.

All reklam ska bytas ut

Därför förvandlas Swedbank Stadion till Malmö New Stadium till returmatchen mot Dinamo Zagreb.

Dessutom ska all reklam på arenan bytas ut mot Champions Leagues stjärnor och UEFA:s sponsorer.

Nästa tisdag lottas LDB FC Malmös motstånd i Champions League, men redan nu vet klubbens ansvariga att i Europaspelet måste klubben skifta namn och anta WFC Malmö.

Tycker att det är ett varumärke

- LDB FC Malmö är föreningens namn, men Uefa som tävlingsarrangör anser att det är ett varumärke. Men vi kommer att ha kvar loggan på våra matchkläder och i all vår marknadsföring. Det enda som skiljer är att Uefa inte kommer att skriva ut varumärket LDB i sina referenser till oss, säger Niclas Carlnén, klubbdirektör, till Sydsvenska Dagbladet.

Svenska Fotbollförbundet har godkänd namnet sedan länge och det är etablerat i nationella tävlingssammanhang. Regeln gäller även Kopparbergs/Göteborg FC inför deras match e Europaspelet.

- Vi har gjort allt vad vi kan för att få behålla vårt riktiga namn och har redovisat vår historia. Även Svenska Fotbollförbundet har haft en dialog med Uefa för att förklara hur svensk föreningsverksamhet fungerar när det gäller att benämna klubbar. Det handlar om andra strukturer hos Uefa, säger Niclas Carlnén.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Som tränare hade han drömjobbet. Hans klubb fick 50 miljoner kronor från Mellby Gård för att förstärka laget. Spelare skulle handplockas och tränaren såg fantastiska möjligheter för att bygga ett lag, men i dag fick han sparken. Managern Peter Swärdh måste lämna Trelleborg. 

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.