Deras långa äktenskap består

Ett etablerat äktenskap sedan många år. Och de håller fast vid varandra. Med 22 miljoner kronor i värde. Det är innebörden av Skandias och Svenska Golfförbundets fortsatta relation.

Skandia fortsätter som huvudsponsor för barn- och juniorgolfen i Sverige, men kommer även att stötta golfens olympiasatsning och nya tävlingen Annika Invitational Europe.

Ny tävling introduceras

- Golf är en idrott som i stort är fritt från våld, doping och droger. Den är generationsöverskridande och kan utövas av barn och gamla tillsammans. Golfen bygger dessutom på etik och moral och du är alltid din egen domare, säger Bosse Ågren, affärschef Skandia.

Den största nyheten i avtalet är att bank- och försäkringskoncernen Skandia blir huvudsponsor för Olympiagolfen, en helt ny tävling som Svenska Golfförbundet (SGF) tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) lanserar under våren.

Tävlingen spelas varje år till och med 2016 då golfen i Rio de Janeiro återinträder som olympisk idrott. Olympiagolfen är en breddtävling för landets nära en halv miljon golfare som är medlemmar i en svensk golfklubb. I mitten av april lanseras sajten Olympiagolfen.se, och tävlingen spelas till och med augusti, med 2012 års Sverigefinal på Barsebäck i september.

78 tjejer möts

Dessutom blir Skandia huvudsponsor för Annika Invitational Europe som spelas på Linköpings GK den 30 augusti till 2 september. 78 av Europas bästa juniorer på flicksidan möts i denna inbjudningstävling som arrangeras av SGF, Annika Foundation och Annika Sörenstam, världens genom tiderna främsta golfare på damsidan.

- Att utvidga samarbetet kring golfen är rätt steg för oss. Golf är den mest populära idrotts- och fritidssysselsättningen bland våra kunder och dessutom en av landets största idrotter, säger Bosse Ågren.

Skandia och Svenska Golfförbundet har sedan många år tillbaka ett samarbete kring utvecklingen av svensk golfsport och framförallt golfens ungdomssatsning. Ungdomstävlingen Skandia Cup är i dag en av världens största golftävlingar för juniorer, där alla till och med 16 år kan delta.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.