Dubbelspår ger SJ Sponsring framgång

Allt flera idrottsklubbar tar tåget. AIK hockey gör det ofta, Djurgårdens fotboll likaså och Brommas gymnastiktrupper ser klara fördelar vid tävlingar ute i Sverige. Det här är i linje med SJ:s sponsring. Med rabatterade priser ska idrotten komma på räls.

- Vi ser ett ökat resande och idrotten är idag vår tredje   största affärskund, säger Ricky Strandberg, SJ:s sponsorchef.

Måste se värdet

Som ansvarig för sponsringen hos SJ blir han ofta kontaktad av föreningar som söker sponsring.

- Vi vill se värdet för oss, öka intäkterna och stärka varumärket. Och det sker via flera passagerare.

- Därför bjuder vi idrotten på låga priser och den vägen når vi flera målgrupper.

"Visst, men vi är ändå överlägsna"

Han är ödmjuk inför konkurrensen:

- Buss och delad bil är ofta billigare och enklare dörr till dörr, men vi har en produkt som är överlägsen i många fall med bekvämlighet, miljö, säkerhet, umgänge och med flexibilitet även med priset.

- Det är faktiskt så att ingen annan kund har så bra priser som idrotten. Alla klubbar kan resa med tåg och till de bästa priserna, framhåller Ricky Strandberg.

Upp till 80 procents rabatt

Det förutsätter en flexibilitet och innebär att om föreningen väljer en tidpunkt när det finns många tomma stolar sänks priset avsevärt och i synnerhet vid en kombination med grundrabatten. Det här blir möjligt via SJ:s avtal med riksidrottsförbundet.

Ricky Strandberg hoppas att flera föreningar och förbund upptäcker fördelarna:

- Idrotten har minst 20 procents rabatt även på de lägsta priserna. Fullt utnyttjat kan en klubb få 80 procent vid gruppresor på rätt tidpunkt.

Tar hjälp av arrangörsklubben

Invändningarna består av framför allt praktiska besvär vid framkomsten och färden fram till arenan.

- Men det här löser föreningarna på olika sätt. Vissa tar kontakt med arrangörsklubben som antingen fixar skjuts eller tipsar om lokalbuss medan andra tar taxi eller hyrbil.

Han ser hur idrottsresorna ökar i antal.

- Det är en tydlig trend och ökningstakten ligger idag på över 15 procent per år.

Formade en ny strategi

Ricky Strandberg blev ansvarig för SJ Sponsring för sju år sedan och skapade då en ny modern strategi för att öka intäkter och bygga varumärket mot viktiga målgrupper.

- Vi har ju varit med om skidskyttets fantastiska förvandling. Där kom vi in tidigt och i ett skede då sporten var tämligen anonym och saknade både pengar och uppmärksamhet. Sen tog det fart och det har varit otroligt roligt att uppleva allt på nära håll.

Flera av skidskyttarna har blivit SJ:s affischnamn. Annars har SJ minskat antalet sponsorkontrakt.

- I stället har vi blivit bättre på det vi gör.

Avtal med fyra förbund

- Dessutom har SJ tuffa tider och det har inte funnits läge för att expandera.

I dag finns avtal med fotbollförbundet, innebandyförbundet, Hockeyligan och skidskytteförbundet.

Ricky Strandberg ser klara vinster med sponsringen.

- Via idrotten når vi ut brett till många olika målgrupper och kan kommunicera kring deras genuina intressen. Det är oerhört starkt och effektivt.

Reklamfilm med AIK Hockey

- Vi kan även bidra till att fylla läktarna för idrotten. Det sker via paketlösningar med allt fixat och färdigt, som resa, biljett till ett evenemang och kanske taxi och även boende. I våra egna kanaler når vi 2,5 miljoner resenärer som också är potentiella evenemangsbesökare.

- Till några större återkommande evenemang kör dotterbolaget SJ Event specialtåg till Gothia Cup, Vasaloppet, Lidingöloppet, Stockholm Marathon och Piteå Summer Games liksom supportresor för de större lagen.

Nyligen introducerade SJ också en reklamfilm med AIK Hockey som tar X2000 till en match mot Frölunda i Göteborg.

Materialaren åkte före

Hockeylirarna berättar hur skönt det är att åka tåg och att det verkligen stämmer intygar AIK:s lagledare Janne ”Laffa” Samryd:

- Jo, grabbarna gillar det, det  är smidigt och lätt att koppla av ombord.

Han berättar om hur A-laget, J20 och J18 väljer tåg i möjligaste mån.

- Som när vi mötte Växjö. Då tog vi X2000 till Alvesta och sedan buss sista biten. Materialet med 35 stora hockeytrunkar, klubbor och allt annat gick ju inte att få ombord. Men materialaren fixade det och tog en skåpbil ner dit.

Rullar in mitt i city

Norrlandsresorna sker med flyg, men Göteborg är en annan ort dit AIK tar tåget.

- Vi rullar in mitt i city och efter matchen blir det dusch och käk innan vi drar oss tillbaka på hotellet och på morgonen tar vi en promenad till stationen och tåget tillbaka till Stockholm, berättar Janne ”Laffa” Samryd.

I Djurgårdens fotboll är Carlos Banda både assisterande tränare och resebeställare. I klubben reser såväl representationslaget, junior- som ungdomslag med tåg.

- Det är populärt. Spelarna tycker att det är skönt att kunna röra sig ombord, fika, snacka och koppla av. Det ger en mycket större frihet, berättar Carlos Banda.

Måste vara ute i god tid

I snitt är det ett 30-tal Djurgårdare på de här resorna. Plus material av olika slag.

- Väl framme så samarbetar vi med ett bussbolag som ordnar med transfer till arenan eller hotell för dagrum alternativt övernattning. Men ofta tar tåget oss direkt till stadskärnan och vi har promenadavstånd dit vi ska.

Precis som Janne ”Laffa” Samryd i AIK får Carlos Banda spelschemat ungefär ett halvår innan premiären och kan förbereda resandet.

- Är man ute i god tid får man desto bättre priser.

Även gymnastiktrupper

Hos Brommagymnasterna jobbar Markus Thorn med stora trupper som ska resa lite varstans i Sverige.

- Antalet aktiva varierar och det kan ibland röra sig om 75 gymnaster. Vi har åkt tåg i flera år. Det funkar jättebra. Det är billigt och samtidigt agerar vi miljövänligt, det känns bra.

Markus Thorn ser en skillnad jämfört med lagsporterna och deras matcher.

- Vår tävling kan ta längre tid och vi är fler i truppen så det är alltid en större apparat. Därför är det kul att det i alla fall fungerar så bra.

Thomas Ejderhov

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.