Vasaloppet och Stadium i rekordaffär

Vasaloppet och Stadium har tecknat ett nytt och rekordstort sponsoravtal. Det är det största någonsin i Vasaloppet och Stadium har heller aldrig gjort en större sponsorsatsning! Avtalet ska enligt uppgift vara värt 20 miljoner och sträcker sig till och med 2017.
Stadium har varje år byggt en sportbutik i Vasaloppets mässtält och varit en samarbetspartner sedan 2001.

Stadium har varit en sponsor till Vasaloppet sedan 2001 och haft en väldigt aktiv roll. Företaget har också byggt upp stora sportbutiker både vid start och mål och haft mångmiljonomsättning varje år.

Naturlig satsning för Stadium

Att nu företaget förlänger samarbetet till och med 2017 och investerar ännu mera pengar har sin förklaring i att Vasaloppets sommarveckor expanderar och att Stadium utökar sortimentet med cykel.

Därmed blev satsningen mycket välmotiverad. Det bekräftar också Stadiums marknadschef Lars-Johan Strand.

- När vi nu även kommer att ha cykel i vårt sortiment, är en utökning av samarbetet ett naturligt steg för oss.
Strand medger också att sporthandelskedjan aldrig har gått in i ett större samarbetsavtal med en enskild arrangör.

Tog över och satsade på cykel

Parterna tycker om varandra, inte minst sedan sommarsatsningen tillkom.

- Vi trodde att det skulle ta flera år att skapa en stabil produkt av CykelVasan, men genom ett målmedvetet samarbete tillsammans med dedikerade partners har det gått snabbare än väntat, säger Jonas Bauer.

För tre år sedan kom beslutet att satsa på att bli en året-runt-arrangör av motionslopp. Då fanns en cykeltävling etablerad, men via Vasaloppets muskler fick arrangemanget full uppmärksamhet.

Tjänar ännu mer pengar

Sedan har ytterligare lopp tillkommit och nu tjänar Vasaloppets två ägarklubbar, IFK Mora och Sälens IF, stora pengar även sommartid.

Efter en framgångsrik vintervecka är det nu mindre än 100 dagar kvar till succéloppet CykelVasan.

- CykelVasans fantastiska utveckling har imponerat på oss och loppet har öppnat upp en helt ny marknad för mtb-cyklar. Självklart vill vi förstås vara med och erbjuda våra produkter, avslutar Lars-Johan Strand.

Vasaloppet räknar med över 80 000 anmälda till alla loppen 2012.

Karlskrona kastas ut från hockeyallsvenskan. Tvångsnedflyttningen borde få Svenska ishockeyförbundet att känna sig som boven i dramat. När Karlskrona gick upp i SHL efter säsongen 2015 kom kravet från Förbundet: Ni måste ha en läktare som rymmer 5 000 åskådare. Läktarbygget knäckte klubben.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.