Ny vd och miljonsponsor i AIK
- AIK Ishockey är ett av Sveriges finaste och starkaste varumärken. Det är en dröm att få arbeta i den här miljön, säger Peter Birath.
Den 1 september börjar den 54-åriga smålänningen som kommer från finanssektorn där han de senaste tio åren drivit flera bolag. När möjligheten att få leda AIK Ishockey dök upp fanns det inget att tveka om.
- I tio år har jag jobbat med motorsportsfrågor både på nationell och internationell nivå. Fokus där har varit att skapa finansiella förutsättningar för unga killar att komma ut i världen och sätta svensk motorsport på kartan, säger Birath.
Van att leda företag
Peter Birath har en gedigen ledarskapsbakgrund i flera stora företag och lång erfarenhet av att leda arbeten inom försäljning- och marknadsfrågor.
AIK:s fokus har varit att hitta en försäljnings- och marknadsdriven VD.
- Peter uppfyller de högt ställda krav vi har och kommer att vara en förträfflig representant att föra AIK Ishockey in i en ny epok, säger AIK Ishockey AB:s ordförande Peter Mellqvist.
Ny miljonsponsor
Efter två framgångsrika år som exklusiv leveran¬tör av näringstillskott till AIK:s A-lag utökar Herbalife sin satsning på klubben. Parterna har tecknat ett tvåårsavtal värt nära 2 miljoner kronor.
AIK Ishockey är Herbalifes enda samarbetsklubb på den svenska marknaden och en av 40 utvalda idrottsklubbar i företagets globala sponsringsprogram.
Företaget har exklusiva samarbeten med storklubbar som LA Galaxy, FC Barcelona och Spartak Moskva samt med en rad framgångsrika atleter inom allt¬ifrån friidrott till tennis.
- Sedan vi inledde vår satsning på AIK har intresset för klubben och varumärket ökat kraftigt. Med 120 miljoner TV-tittare och en bred pressbevakning i hela Sverige har vi fått mycket god utdelning på våra investeringar, säger Herbalifes Nordenchef Børre Gjersvik.
Det nya avtalet innehåller både exponering och annan aktiver¬ing, bland annat reklam på både A-lagets och J20-lagets matchdräkter, digital LED-reklam, isreklam på AIK:s tränings¬anläggning Ritorp, event med spelare, hospitality samt förmånliga rabatter på matchbiljetter för Herbalifes 7 000 distributörer i Sverige.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld, kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.