Livsmedelsjättarna i tuff sponsorkamp

En tuff lansering av långloppen i Ski Classic utmanar nu den mera traditionella skidåkningen i Världscupen. Det är också en kamp mellan de stora livsmedelsjättarna som nu går in med mångmiljonbelopp för att hitta sina kunder. Samtidigt vaknar kommuner och vill stärka turismekonomin.
Marcus Hellner och övriga i Världscupen känner allt mera av konkurrensen från långloppsserien Ski Classic. Foto: Stian Lysberg Solum, Scanpix


Många intressegrupper kraftsamlar inför vintern och här gäller inte ”ur spår”... Skidåkning berör så många människor och är vägen till handel och den slutliga kunden i affären.

Satsar på varsitt håll

Det är därför Ica och Coop nu sponsrar skidåkningen med åtskilliga miljoner

Motionsåkaren är målet och vägen dit går via stora sponsorer, spektakulär TV-bevakning och dessutom kommuner som ser jättelika intäkter från besöksnäringen.

Först kom beskedet att Coop Norge investerar i det världsledande långloppsteamet inom längdskidor, Team Exspirit, som blir Team Coop.

Större än Vattenfall?

David Nilsson som är teamchef och ledande inom långloppscirkusen Ski Classic beskrev flerårsavtalet som det kanske största sponsoravtalet inom svensk skidåkning. Då bör det vara stort med tanke på hur Vattenfall öser in miljoner i svensk skidåkning.

Team Exspirit drivs och ägs av svenska TV-produktionsbolaget IEC in Sports i Stockholm. Affärsidén var raffinerad – vi skapar ett evenemang och säljer TV-sändningar från varje tävling.

Nu är Ski Classic etablerat och växer för varje år. Mer än 15 länder väntas sända från tävlingarna och TV-distributionen växer snabbare än FIS World Cup. Samtidigt slår tävlingarna deltagarrekord.

Coop presenterar eget stall

Inte bara åkarna lockas i allt större skaror. Sponsorerna upptäcker möjligheterna och avtalet med norska Coop omfattar både själva tävlingsserien och en omfattande kampanj på hemmaplan.

Coop vill inspirera medlemmar och kunder att äta och leva sundare. Team Coops åkare blir frontfigurer för utvalda produkter.

- Det är väldigt spännande för oss att ge namn och samarbeta nära vårt eget långloppslag. Idrottssponsring passar oss bra då vi satsar starkt på ”en aktiv livsstil” segmentet och tillhandahåller både sportprodukter och sund mat, säger Svein Fanebust, VD på CoopNorge Handel.

Vid avslöjandet om sponsoraffären framkom att målet också är att Coop Sverige ska involveras.

Ica i tre-årigt avtal

Nu kommer nyheten att ytterligare en livsmedelsjätte går in i skidsporten. Ica väljer att bli ny teamsponsor till längd- och alpina landslaget.

Precis som vid Coops engagemang anslår man en offensiv via ”En aktiv livsstil”. Därför gäller samarbetet även skidförbundets projekt ”Alla på snö” som syftar till att få fler barn att prova på skidåkning under lekfulla former.

Avtalet är treårigt och innebär att Ica tar en aktiv roll i arbetet med att sprida kunskap om mat, kost och hälsa.

- Icas engagemang med fokus på hälsa, barn och ungdomar blir en stor styrka för båda parter, säger Niklas Carlsson, förbundsdirektör Svenska Skidförbundet.

Sofia Olsson, sponsorchef ICA Sverige AB framhåller samma fördelar:

- Längdskidor och utförsåkning har en lång tradition i Sverige och främjar ett aktivt liv, hälsa och välbefinnande på ett sätt som vi värdesätter.

Åre vill ha även längdåkarna

Ett Mora utan Vasaloppet är svårt att tänka sig.

Nu om inte förr kanske uppskattningen växer lokalt för vad Vasaloppets organisation åstadkommer. De olika loppen ger turismintäkter på omkring 250 miljoner varje år.

En enorm ekonomisk motor, numera året om, och det är fakta som andra kommuner sneglar mot. I Åre vill jämtlänningarna åstadkomma något liknande.

Köper säsongsfinalen

Kommunen investerar 3 miljon kronor tre år framåt och köper säsongsfinalen av Ski Classic. Uförsåkningens Åre blir längdskidåkningens Åre.

- Förr var det här otänkbart, men nu har längdtrenden nått oss, medger Jan Andersson, näringslivschef i Åre Kommun.

Jämtlänningarna tror sig ha hittat ett vinnande koncept i det faktum att alla åkare som har tränat frenetiskt under hösten och vintern inför Vasaloppet nu får ett till lopp att se fram emot.

- Årefjällsloppet kommer bjuda på jämtländsk lågfjällsterräng, i påsktider då fjällvärlden är som vackrast. Det borde dra.

Två klasser gäller, 75 km respektive 35 km. 7.5-klass ingår i Ski Classics final.

"Huvudsaken vi blir synliga"

- Vi vill haka på den otroligt positiva längdtrenden, medger Jan Andersson.

Apropå striden om marknadsandelar mellan traditionella Världscupen och Ski Classic säger Andersson:

- Det har inte så stor betydelse. Vi kommer ändå ut på ett bra sätt och blir synlig inför en stor publik.

David Nilsson är synnerligen nöjd med överenskommelsen med Åre:

- Här finns en fantastiskt potential och en fantastisk miljö. Jag är överväldigad av allt stöd vi fått från markägare, vilket inte alltid är så givet. Den här tävlingen kommer absolut att lyfta cupen.

Spektakulär TV

I allt som sker är TV ett viktigt, ibland viktigast inslaget.

David Nilsson lovar:

- TV-sändningen från Åre kommer att likna den från Tour de France. Vi ska använda flygplan och helikoptrar. Det blir världens svåraste TV-produktion, med tanke på alla svåra faktorer, typ väder och vind, säger David Nilsson.

TV4-Gruppen har också köpt tv-rättigheterna till Ski Classics tv-rättigheterna till fem av de sex långloppen i Swix Ski Classics av IEC in Sports. 

- Långloppen i Swix Ski Classics har utvecklats väldigt positivt de senaste åren med en kraftig ökning av antalet motionärer, säger Hans Pekkari sportchef TV4-Gruppen.

Thomas Ejderhov

Djurgården mot Frölunda i hockeyns SM-final – bäst i sju matcher med start på söndagen. Det annorlunda är att det är en uppgörelse mellan två storstadslag, men också en kamp mellan två klubbar i stark medvind, både ekonomiskt och organisatoriskt.Och det är faktiskt första gången de gör upp om ett SM-guld.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.