Han ska hitta tio äventyrslystna tjejer

Nu inleds jakten på tio tjejer som vill uppleva tidernas äventyr. De ska utgöra besättningen vid svenska koncernen SCA:s sponsorsatsning i Volvo Ocean Race 2014-2015. Ett projekt som beräknas kosta minst 130 miljoner under tre år.
Richard Brisius är chef för Team SCA och han har nu uppgiften hitta tio tjejer som vill ägna tre år till jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race. Foto: Oskar Kihlborg


Team SCA ska delta i jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race 2014-2015 med en båt med kvinnlig besättning. Tävlingsbåten levereras först hösten 2013 och därför har teamet redan nu skaffat en riktigt vass träningsbåt.

Utrustar träningsbåt

- Vi har köpt VO70-båten Puma som blev trea i Volvo Ocean Race 2011-2012 att ha som träningsbåt för den besättning som ska sättas samman, berättar Richard Brisius, chef för Team SCA.

Båten är nu i England för att få ny grafisk design och anpassas för att bli en bra träningsbåt. Richard Brisius räknar sedan med att börja segla med kandidater i februari.

- Just nu håller vi på att sätta ihop en grupp med besättningskandidater. Det är ett mycket spännande arbete och vi har varit i kontakt med många intressanta, erfarna och meriterade kvinnliga seglare från hela världen.

Rekryteringen pågår

- Vi hoppas att vi ska ha en första grupp seglare klara för vårt team mot slutet av första kvartalet 2103. Därifrån ska vi sedan bygga vidare och vår förhoppning är att ha större delen av besättningen på plats under sommaren 2013.

På Team SCA är det en mindre grupp som arbetar med rekrytering av kandidater. I gruppen ingår bland andra Magnus Olsson med erfarenhet från sju Volvo Ocean Race-projekt och  Joao ”Joca” Signorini som var med och vann tävlingen 2009 med Ericsson 4 och seglade på Telefonica i det senaste Volvo Ocean Race.

Det var i augusti som SCA avslöjade planerna på en medverkan i Volvo Ocean Race och därtill med enbart kvinnor ombord.

Global marknadsföring

En idé om global marknadsföring via Volvo Ocean Race vann gehör och prislappen runt minst 130 miljoner avskräckte inte. Det ursprungliga skogsföretaget med verksamhet i över 100 länder, 37 000 medarbetare och en försäljning på över 100 miljarder kronor var i behov av ett gigantiskt evenemang.

- Vi satsar på global tillväxt, i synnerhet inom hygienområdet. Volvo Ocean Race kommer att öka kännedomen om SCA samt skapa starkare kopplingar till produktvarumärken, säger Kersti Strandqvist, kommunikationsdirektör på SCA.

Liksom kärnprodukten skog har koncernen vuxit åtskilligt sedan den dag 1929 när Svenska Cellulosa Aktiebolaget grundades genom en sammanslagning av ett tiotal svenska skogsbolag.

Numera är cirka 80 procent av SCA:s kunder just kvinnor – därav idén om en kvinnlig besättning. Därtill finns många kvinnor bland SCA:s 81 513 aktieägare.

Sabina (inte verifierad)

sön, 2012-11-25 11:33

1. volvo ocean race

hur ansöker man som besättning?

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.