Nu skiljs Blåvitt och ICA

Efter 37 år skiljs IFK Göteborg och ICA. Ni vet, sponsorn där på bröstet på de blåvit-randiga tröjorna. Två starka varumärken starkt förknippade med varandra i nästan fyra decennium. Tills nu...
Ärkeängeln själv, Torbjörn Nilsson gör sitt vanliga ryck på högerkanten och motståndaren hinner inte med. Knappt inte heller ICA. Visst känns bilden igen? Foto: Anders Wejrot, Scanpix


ICA har meddelat att de kliver av. Inget är uppenbarligen heligt och en stark tradition har ingen betydelse när nya beslutsfattare tar över. Åren med Peter Wiklander som den ansvarige hos ICA är över och en ny syn gäller.

Perfekt exponering

Det är få om ens någon sponsor som så starkt förknippats med ett elitlag i svensk idrott. ICA har tagit sig in i Göteborgs historieböcker.

1976 återkom IFK Göteborg i allsvenskan efter sex år av degradering i den näst högsta serien.

Det var året då ICA etablerade sitt varumärke och blev synonymt med Blåvitt. Ni vet, sedan följde de där underbara åren när IFK Göteborg blev hela folkets lag och dit alla talanger siktade. Alla kända spelare, alla fantastiska matcher, segrarna, jublet – och hela tiden hängde ICA med.

Framgångar i mängd

SM-guld, Uefa Cup-triumfer och Champions League – som sponsor kunde inte ICA eller en annan sponsor ha fått större och bättre exponering. Det var jackpott och lite till.

Men 2011 kom första förvarningen. ICA var inte lika intresserat och klev av som klubbens största samarbetspartner. Livsmedelsjätten lämnade plats för Prioritet Finans.

Nu kommer nästa meddelande – ICA kliver av helt. Ett beslut som torde ha föranlett långa och många diskussioner inom koncernen, men ingen stoppade förslaget. 

Hur många miljoner?

Och IFK jagar en ersättare. Någon som vill tillhöra innersta kretsen, dit Adidas, KIA, Intersport, GP Batteries, SEFA Byggnads AB och SKF hör.

- Vi hoppas givetvis på samma lyckosamma partnerskap med deras arvtagare, säger Kent Olsson, ordförande i föreningen, till klubbens hemsida.

- Vi söker ett företag som ser affärsmässig vinning i att samarbeta med Sveriges populäraste fotbollslag. Vidare är det viktigt att de delar vår värdegrund; passion, professionalism och kamratskap och aktivt vill bidra till och förstärka den samhällsnytta vi gör inom ramen för vårt projekt Samspelet.

Hur stor insats som krävs av en ny sponsor framgår inte. Och förresten, man kan ju gissa hur många miljoner som ICA har investerat i Blåvitt under 37 år...

Frans Fransson (inte verifierad)

tis, 2013-02-05 10:43

1. Nytt koncept och modernt perspektiv

Tiden då tradition var det tyngsta skälet till att sponsra en rättighet tillhör lyckligtvis historien. ICA:s satsning på konceptet "var med och må bra" som de nyligen lanserat ska bli riktigt intressant att följa. Ett modernt perspektiv på sponsring. Du kan se mer om detta koncept här: http://vimeo.com/42752670
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.