Unibet värvar paret Haag-Jönsson

Unibet har gjort klart med Anna Haag och Emil Jönsson om ett sponsoravtal och knyter längdåkarna till sig som skidambassadörer. Avtalet inleds i och med skid-VM i Val di Fiemme och sträcker sig över vinter-OS 2014 i Sotji och hela nästa säsong.
Emil Jönsson och Anna Haag har enats om ett sponsorkontrakt emd spelbolaget univet. Foto: Scanpix

 

Förvärvet av Anna och Emil utgör en del av bolagets satsning på idrottsprofiler i Sverige, enligt Unibet, som tar stöd av beslutet i Högsta domstolen i slutet av 2012, det så kallade Spelmålet, som öppnat upp för privata spelbolag att sponsra svensk idrott.

Första gången i skidsport

- Vi ser nu fram emot att fortsätta utveckla spelmarknaden med Anna och Emil i laget, säger Unibets Nordenchef Håkan Jerner.

- Anna och Emil är idealiska för oss , som folkliga och ambitiösa. De förmedlar rätt värden och är genuina. Nu får vi den exponering vi önskar och kan kommunicera vårt varumärke.

Det är parets agent, Bo Johansson, som har lyckats sytt ihop paketet.

- Det passar oss perfekt. Det var ett idealiskt tillfälle, fastslår Håkan Jerner.

Avtal över OS i Sotji

Claes Bergström, Sverigechef Unibet, motiverar värvningen ytterligare:

- Samarbetet med Anna och Emil kommer att betyda mycket för oss. Spelmarknaden är just nu inne i en spännande fas, inte minst i Norden, där Danmark har gått i bräschen genom att avskaffa monopolet på spel och nu senast med Högsta domstolens beslut i Spelmålet.

Avtalet med Anna och Emil sträcker sig över hela nästa säsong. Det är inte första gången som Unibet satsar i skidor. Tidigare har företaget bland annat sponsrat Bruksvallsloppet, men sneglar nu också mot den internationella marknaden.

I sällskap av Glenn, Brolin och Alexander

- Intresset kring skidsporten fortsätter att öka. Tanken är att Anna och Emil ska synas i hela vår marknadsmix för att kunna öka intresset ytterligare inför vinter-OS 2014, säger Claes Bergström.

- Vi är glada över samarbetet under vår väg till Sotji, berättar Anna och Emil i en gemensam kommentar.

Sedan tidigare har Unibet avtal med profiler som UFC-stjärnan Alexander Gustafsson, fotbollens Glenn Hysén och Tomas Brolion och NHL-spelaren Victor Hedman.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.