Vasaloppet och Skatteverket i strid
Efter revisionen har Skatteverket stått fast vid beslutet angående varumärket och sponsring. Och det innebär att Skatteverket har upptaxerat Vasaloppet.
Tvingas betala 1 miljon
Vasaloppet ska betala cirka 1 miljon kronor för ytterligare moms för alla varor och tjänster som sponsorer tillhandahåller under evenemanget, t ex blåbärssoppa.
Frågan är brännhet eftersom tillvägagångssättet är likartat hos en rad olika arrangörer. Det är mycket vanligt att företag bidrar med varor och gör en så kallad barter, alltså byte som exempelvis kan innebära varor mot exponering.
Vasaloppet anser att frågorna har hanterats helt i enlighet med det domslut som fattades i kammarrätten 2008 och delar inte i Skatteverkets bedömningar och tolkningar av regelverket.
Tänker överklaga
Vasaloppet vill överklaga beslutet till förvaltningsrätten.
- Vi har en öppen och god dialog med Skatteverket men det är samtidigt otillfredsställande att granskning av samma fråga vid olika tillfällen och av olika handläggare kan leda till så olika slutsatser, säger Karin Svärd, ekonomichef på Vasaloppet.
- Allt för att få veta vad som gäller vill vi därför ha frågan slutligt prövad av högre instans.
Blir prejudicerande
Vasaloppet är ett av världens största idrottsevenemang och har vuxit snabbt såväl i antal deltagare som i sponsorvärde och ligger i framkant på många områden i evenemangs- och idrottsvärlden.
Slutresultat av det här fallet kan därför komma bilda modell för andra arrangörer.
- Lagstiftningen lämnar utrymme för tolkningar och att Skatteverkets uppdrag är att lyfta frågor och pröva dessa. Vi efterlyser samtidigt ett långsiktigt och tydligt regelverk för föreningar och idrotts-Sverige och hoppas att vi genom detta överklagande kan bidra till det, säger Anders Selling, vd för Vasaloppet.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Olle Ekengren (inte verifierad)
lör, 2013-02-02 12:07
1. Moms på blåbärssoppa
I stället för att arrangören får varor gratis av leverantörerna kunde ett alternativ vara att man gör ett normalt köp så att arrangören kan lyfta av ingående moms. Sedan kan resp. leverantör sponsra arrangemanget och arrangören betalar reklamskatt, vilket man väl ända ska göra även när reklamen betalas in natura.Benke S (inte verifierad)
fre, 2013-02-08 12:57
2. Vasaloppet och Skatteverket
Vore väl en perfekt fråga för IA:s krönikör tillika skatteexpert att förklara och utreda för oss läsare.Olle Ekengren (inte verifierad)
lör, 2013-02-09 16:22
3. Moms på blåbärssoppa
Ja gärna, det skulle vara intressant. Vad heter krönikören?Benke S (inte verifierad)
lör, 2013-02-09 18:25
4. Moms på blåbrssoppa
Bra med ditt inlägg. Krönikören i fråga är skatteverkets jurist Pia Blank Thörnroos, som hittills haft två krönikor, dels 2012-06-13, dels 2012-09-26. Hon kan säkert ha synpunkter på sakfrågan och även på dina funderingar!