SOK dubblar sponsorintäkterna

2011 sjösatte Sveriges Olympiska Kommittés styrelse en vision: De kommersiella intäkterna skulle fördubblas till 2016. Från drygt 40 miljoner kronor per år till 80 miljoner 2016. Nu är SOK redan vid målet.
Här är SOK:s sponsorintäkter efter de senast tecknade avtalen.


- Vi har avtal på plats som gör att vi når visionen redan 2014, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg.

Här är förklaringarna

Hur har då denna rekordsnabba utveckling varit möjlig?

Nya partners, långsiktiga samarbetsavtal, internationella avtal, profilering av Drömprojektet har tillkommit samt att värdet av det olympiska varumärket har höjts.

- Vi har också en vision om att 2020 ta 20 medaljer och för det krävs det ekonomisk styrka och resurser, konstaterar Stefan Lindeberg.

Behöver 80 miljoner

- Vi behöver intäkter på 80 miljoner kronor per år för att vi ska kunna ha 400 talanger i våra program. Talanger som får möjligheten att utvecklas mot världstoppen och potentiella medaljkandidater. Ska vi kunna uppnå den här visionen behöver vi till spelen ha 60 aktiva som har medaljkapacitet.

SOK har lyckats nå avtal där den långsiktiga visionen delas av partners som också ser värdet av att satsa på unga aktiva.

- Vi måste på egen hand säkra finansieringen och kan inte förlita oss på andras årliga beslut om olika bidrag. Därför har just långsiktigheten i våra samarbeten varit en av de viktigaste frågorna och det är glädjande att våra, både nya och gamla, partners har samma syn som vi, konstaterar Stefan Lindeberg.

Berhe Hagos (inte verifierad)

tors, 2013-09-19 15:22

1. Vad menar man med att utveckla talanger egentligen

Jag var i samspråk med någon från SOK vad det gäller finansiering av en Idrottstjej av högsta rank som Sverige har aldrig någonsin genomskådat förut. Ledningen i SOK förklarade då att de finansierar med stipendier och annat blivande talanger med upp till 400 000 SEK, men det skulle inte gälla denna ung person (23 år) som har världsrekord i sin gren då de utgår ifrån att hon skall använd vinstpengar för att finansiera sig. De räknar dessutom kalt att hon har sponsorpengar. Jag fick en sjuk känsla att de skiter i om hon springer och får guld för Sverige överhuvudtaget. Denna person har kammat hem Guld under 2013 och vunnit allt som kan vinnas för Sverige i hennes gren. Den känsla jag fick av SOKs ledning var att de uppskatar henne precis som vem som helst kan gör i Svensk gator men inget mer. Hon var som vem som helst helt enkelt set från deras ögon. Flickan ser och hör diskussionen och man kan läsa från hennes ögon att ”de bryr sig inte om mig”. Saningen är att hon är ny i Sverige och saknar alt så som lägenhet, bil, god ekonomi, etc. Hon behöver vinst pengarna för dessa. Jag förklarade detta till ledningen men då fick hon svar att de bryr sig inte om hennes speciella situation. Hon sa till mig efteråt ”de bryr sig inte om mig” Jag undrar, vad är meningen av SOKs arbete? Varför utvecklar man talanger? För vilket syfte? Det låter synskt om man inte bryr sig när de har utvecklats till högsta talanger i världsklass. Jag kan tänka mig att man inte behöver stöta idrottaren någon gång när idrottaren har fåt många sponsorer och börjar kamma hem millioner, men att ta alla idrottare i samma kam är helt fel och destruktiv. Jag uppmanar alla sponsorer att ifrågasätta och ställa högre krav på SOK. SOK skall, med mycket kraft hjälpa uppstigande Elit idrottare för att de inte skall förlora farten pga ekonomiska svårigheter. Sverige behöver mer guld i OS, VM, EM också. Det är mediokert resultat som det är idag.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Som tränare hade han drömjobbet. Hans klubb fick 50 miljoner kronor från Mellby Gård för att förstärka laget. Spelare skulle handplockas och tränaren såg fantastiska möjligheter för att bygga ett lag, men i dag fick han sparken. Managern Peter Swärdh måste lämna Trelleborg. 

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.