25-miljonersponsring i mästarklubben

Skellefteå Kraft betalar 4,8 miljoner kronor per år till Skellefteå AIK för att bygga sin nationella marknadssatsning på mästarklubben. Bolaget är helägt av Skellefteå kommun och 2012 var omsättningen 4,6 miljarder kronor.
Mästarklubben Skellefteå AIK har ett starkt stöd på hemmaplan. Nu presenteras ett sponsorpaket värt nära 25 miljoner kronor.


Skellefteå Kraft hör tillsammans med Boliden och AllTele till Skellefteå AIK:s största sponsorer.

Nationell satsning

Energibolaget och klubben har ett etablerat samarbete sedan flera år, men nu har de kommit överens om ett rekordpaket.

Inför hockeysäsongen 2013/2014 har Skellefteå Kraft och klubben tecknat ett nytt femårig avtal. Samarbetet ingår som en del i en omfattande marknadsföring som energibolaget satsar på under hösten.

- Vi gör en nationell marknadssatsning och att synas tillsammans med Sveriges bästa och ledande ishockeylag ger oss ett stort marknadsvärde i form av exponering över hela landet, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad vid Skellefteå Kraft.

- Dessutom vill vi vara delaktiga i den långsiktiga satsning som Skellefteå AIK gör på ungdoms- och juniorsidan för att säkra framtida position.

Femårigt avtal

Skellefteå AIK är starkt förankrade på hemorten och klubbdirektör Pea Israelsson gläds över den överenskommelsen.

- Att Skellefteå Kraft valt att utöka samarbetet ser vi som ett kvitto på att vi erbjuder en bra produkt om man vill exponera sig över hela Sverige.

Avtalet är på fem år och samarbetet innebär bland annat exponering på dräkter, hjälm och målvaktens plock- och benskydd.  I Skellefteå Kraft Arena kommer man att kunna se Skellefteå Krafts logotyp på till exempel pucknät, sargreklam och ismaskiner.

skattebetalare (inte verifierad)

tis, 2015-03-10 09:05

1. sponsring

Hur ska det nu gå för SAIK, nu när boliden har sagt upp sitt elavtal med det kommunalägda SkellefteKraft. Nu kommer elkunder hos elbolaget att få betala ännu mer i avgift för sin el och då läggs väl även sponsringspengarna på elen. Någonstans måste ju pengarna in och inte kommer väl elbolaget att betala från sitt kapital. Tycker det är rätt åt kommunen med en sånt här bakslag, skattepengar ska inte gå till hockey utan dit det behövs. SkellefteKraft är kommunalägt och således så betalar vi kommuninnevånare till denna sponsring=bidrag. Om nu hockeyn är så bra så klarar de sig utan detta bidrag, alla är inte frälsta och anser inte att våra pengar ska nyttjas på detta sätt.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.