Ny krönikör hos Idrottens Affär

Idrottens Affärer förstärker bevakningen av allt som sker inom sponsring. Magnus Berglund blir vår expert och ska i sina krönikor syna avtal, dess innehåll och visa på möjligheter.
Magnus Berglund har skaffat sig en kunskap om sponsring och blir Idrotten Affärers nye krönikör med uppdraget att bevaka ett område som växer och berör egentligen alla inom idrotten.

 

Magnus Berglund kommer senast från Dagens Media där han varit krönikör i tidningen och även skrivit Sponsringsbloggen.

Han är 25 år, uppvuxen i Strängnäs och sedan tre år tillbaka boende i Stockholm.

En tennisspelaren som blev ultralöpare och en naturvetaren som skolade om sig till marknadsförare.

- Jag har ett stort och brett idrottsintresse och det är egentligen där jag har min huvudsakliga utgångspunkt: jag tycker verkligen om sport. Att dagligen få arbeta med idrott är en ynnest, berättar Magnus Berglund som arbetar som sponsringsrådgivare, föreläser regelbundet och är flitig på Twitter (där jag finns som @MarketainmentSE).

Varför är just sponsring så intressant?

- Många ser det fortfarande som välgörenhet, och där når man till slut en gräns för hur djupt man kan gå i olika resonemang. Läsarna här hos Idrottens Affärer kan mer och är mer intresserade av ämnet än andra jag skrivit för. Här finns (ännu) mer idrottsintresserat finansfolk, sportchefer, sponsoransvariga och konsumenter lika nördiga som jag själv.

Varför är du intresserad av sponsormarknaden?

- Det är intressant att något som omsätter mer än TV-reklam (i Sverige) fortfarande ses som välgörenhet. Det har tjatats om det i flera år, men det finns fortfarande ett stort behov för idrotten att berätta vilket värde man har och vilka fördelar näringslivet (och samhället) kan få genom att samarbeta med den.

Vad kan vi förvänta oss?

- Jag kommer ge mitt perspektiv på idrott, sponsring, evenemang och olika satsningar – vissa kommer hålla med och många kommer att vara emot. Summerat blir det andra perspektiv och nya diskussioner.

Vad är det som lockar mest?

- Jag vill arbeta med de riktigt stora rättigheterna och utvecklas internationellt, men samtidigt blir jag väldigt glad när en ideellt arbetande föreningsstyrelse vill ha råd om hur de ska lyckas med sponsringen. Just den här bredden och skillnaderna mellan ”gräsrot” och ”elit” intresserar mig, kanske mest för att skillnaderna egentligen är så pass små. Logiken är i grunden densamma oavsett om du heter Manchester United eller IK Viljan, hävdar jag.

Vilken koll har du på beslut och förändringar?

- I min roll som rådgivare och konsult har jag total insyn i flera av de största sponsorskapen i Sverige, med allt från strategi till avtalsinnehåll och aktiveringar. Men det är förstås något jag inte kommer kunna gå in på i mina krönikor. Däremot kunskapen och lärdomarna från att dagligen arbeta med det är något jag skildrat i blogg- och krönikeform tidigare och tanken är att spetsa till det ytterligare här hos Idrottens Affärer.

Vad hoppas du kunna ge läsarna?

- Ett perspektiv på idrott som både grundar sig i rådgivarens och konsumentens. Jag besöker flera idrottsevenemang som konsument samtidigt som jag har ett stort kontaktnät via arbetet som sponsringsrådgivare. Tror också att jag hela tiden har ett finger i luften för att känna vilka nya trender som blåser in –  och vilka som blåser bort, något som kan vara nog så viktigt att känna till.

- Som krönikör skriver jag gärna vad jag tycker och tänker. Så en första passning ut till evenemangs-Sverige är att fila till era event riktigt ordentligt – för är jag där och hittar hål kommer jag konstruktivt ta upp det. Och samma sak gäller förstås positiv feedback och satsningar jag anser ligger rätt i tiden.

Vad är det framför allt i idrotten som kan utvecklas?

- När jag pratar om utveckling brukar jag referera till den slogan som Oddset hade för några år sedan: ”Den som vet mest vinner mest”. Jag tror på att ha mycket kunskap, och särskilt om olika saker.

- Att problematisera; vända och vrida på uppgifter, information och perspektiv istället för att stelt bestämma sig innan eller tidigt vad man tänker eller tycker. Det här är mer aktuellt än någonsin just för idrotten. Många av värderingarna och förutsättningarna inom idrotten skapades i ett samhälle som inte liknar den moderna människans.

Slutligen, berätta lite om din bakgrund?

- Parallellt under mina studier på Sports Marketing-utbildningen i Båstad (numera YH Sportmarknadsförare i Helsingborg) startade jag eget företag och började med frilansuppdrag på distans. I takt med ökad kunskap har jag valt att bli sponsringsrådgivare.

- Från 2010 har jag också gett föreläsningar till organisationer och föreningar. Har också haft förmånen att föreläsa i London om ”ambush marketing” (en sorts ”antisponsring”) på den globala spelmässan ICE Totally Gaming.

- Under hösten gjorde jag även två TED-föreläsningar; den ena om kretativitet/problemlösning och den andra en inspirationsföreläsning om när jag sprang ett ultralopp i bergen runt Davos.

- Jag har även deltagit i flera paneldebatter och släpper som sagt aldrig idrotten särskilt långt ifrån mig, TV-dosan är alltid inställd på sportkanalerna. Samtidigt sliter jag rätt bra på löparskorna.

- I en mix av allt det här vill jag skriva om hos Idrottens Affärer. Har man synpunkter på det jag skriver (positiv feedback räknas också) nås jag genom sponsringsbloggen@gmail.com.

Hammarby fotboll sätter omsättningsrekord för fotbollsåret 2019. ”Mellan 190 och 200 miljoner kronor”, säger vd Henrik Kindlund. Siffrorna blir officiella den 4 mars. ”Större omsättning har vi aldrig haft”, betonar Kindlund i Sportbladet.  

2017 var omsättningen 124 miljoner. 2018: 136 miljoner. Förklaringen till rekordomsättningen är i första hand spelarförsäljningar.

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Tommy Höglund, sporchef i Vasaloppets organisation, är luttrad efter 20 år i organisationen. Men nu prövas arrangörerna mer än på länge. På grund av rådande väderförhållanden och bristen på snö har de ansvariga tvingats ta beslutet att flytta starten för två av vinterveckans lopp. Vasaloppet 45 (f d Halvvasan) och Nattvasan 45 kommer att starta i Evertsberg istället för i Oxberg. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.