Sponsorerna känner snålvinden

SOK känner en rejäl snålblåst. De tre huvudsponsorerna, Nordea, Vattenfall och ATG likaså. Starka ifrågasättanden kommer från många håll.
Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, är i hetluften igen. Foto: Leif R Jansson, TT Nyheter

 

Efter  onsdagskvällens Uppdrag Granskning blir inte protesterna mindre och sponsorerna har hamnat i en mycket besvärlig situation.

Likaså Stefan Lindeberg som lagom har kommit ur turbulens efter diskussionerna om Sverige skulle ansöka om OS 2022.

"Sotji skulle aldrig ha fått OS"

På torsdagsmorgonen deltog idrottsministern Lena Adelsohn Liljeroth och SOK:s ordförande Stefan Lindeberg i Gomorron Sverige.

- Det var fruktansvärt, sa båda samstämmigt efter Uppdrag Gransknings avslöjanden.

Samma uppfattning har de om Sotji som arrangörsstad.

- Nej, absolut inte, Ryssland skulle inte ha fått OS.          

Hon nobbar Putin

I Uppdrag Granskning framkom att Ryssland struntar helt i de mänskliga rättigheterna.              

- Men det var till och med värre än vad jag trott. Det var fruktansvärt, säger Lena Adelsohn Liljeroth då hon gästade Morronsoffan.

Hon kommer att bojkotta invigningen av OS.

- Det är ett tillfälle för regimen att visa upp sig och den chansen kommer inte Putin att missa. Jag vill inte delta i det.

Hon kommer däremot att besöka Sotji för att följa tävlingarna

"Då ska vi erbjuda oss själva"

Stefan Lindberg vet att IOK också har reagerat i takt med rapporterna om ryssaarnas misslyckande.

- Det pågår en process i IOK. Det gäller socialt ansvar och det gäller etik. Däremot måste de skärpa kraven vad det gäller mänskliga rättigheter. Helt klart man vill skärpa kraven på arrangörer. Men man måste bli mera preciserade.

Men han fick också in en kommentar med anspelning på ett Sverige-OS och de försvunna möjligheterna.

- Vi måste också erbjuda oss själva när vi kräver ansvar av arrangörsländer och IOK.

Enad taktik

Vid ett möte mellan sponsorerna och Lindeberg diskuterades hur man skulle bemöta omvärldens kraftiga reaktioner.

SOK:s sponsorer är nationella partners till SOK. De bidrar till att fler talanger får möjlighet att satsa med sikte på kommande OS. Sedan några år är flera också engagerade i SOK:s ”Drömprojekt” med Olympic Days. I samarbete med lokala föreningar och med olympier på plats som förebilder kan fler unga inspireras att utmana sig själva och pröva olika idrotter för att hitta ”sin dröm”.

Det goda arbetet inom den olympiska drömmen fungerar bra och avgörande är att SOK:s sponsorarbete bär frukt som aldrig förr.

Sponsorerna ovanligt positiva

2011 sjösatte SOK:s styrelse en vision - de kommersiella intäkterna skulle fördubblas till 2016. Från drygt 40 miljoner kronor per år till 80 miljoner 2016.

I april i fjol var SOK vid målet. Egentligen begrep inte någon något.

Resultatet var strålande och överträffade förväntningarna. Företagen var på hugget som aldrig förr. Pengarna bara flödade in i SOK:s kassa.

- Vi behöver intäkter på 80 miljoner kronor per år för att vi ska kunna ha 400 talanger i våra program. Talanger som får möjligheten att utvecklas mot världstoppen och bli potentiella medaljkandidater, sa Stefan Lindeberg.

En skarp kontrast

Han och övriga betonar värden som den olympiska rörelsen bygger på – respekt för individen, vänskap över olika gränser och strävan efter utveckling.

En något skräckinjagande kontrast är tydlig i dag.

Både SOK och sponsorerna hukar inför kritikerstormen. Annika Bränning, sponsorchef Vattenfall,

De tar avstånd

Tomas Björklund, sponsorchef Nordea, Maria Guggenberger, sponsorchef ATG, har nu träffat Stefan Lindeberg och vill bemöta kritiken med ett gemensamt uttalande:

”Vi vill gemensamt slå vakt om OS som symbol för att alla oavsett etnisk bakgrund, religion, politisk uppfattning eller personlig läggning kan mötas i vänskap, under samma regler och med full respekt för varje persons integritet.”

”Tillsammans tar vi skarpt avstånd från lagar som bryter mot mänskliga rättigheter, innebär diskriminering eller banar väg för trakasserier och därmed också kastar sin skugga över OS.”

Sponsorerna och Lindeberg framhåller också hur IOK har skärpt kraven i flera avseenden inför valet av värdstäder för OS.

”Vi är överens om att det behövs preciserade krav på blivande OS-värdar också när det gäller etik och mänskliga rättigheter, sociala hänsyn och ekonomiskt ansvarstagande. Med tydliga krav ökar möjligheten att följa upp genomförandet och utvärdera de långsiktiga konsekvenserna. SOK kommer att ta den frågan vidare i sin dialog med IOK.”

Thomas Ejderhov

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Hammarby fotboll har inte bara Zlatan som ny sponsor. Nu presenteras Spendrups som ny huvudpartner och klubbens exklusiva dryckespartner. 

Bajen har olika huvudpartnerskap med Sveriges största privata fastighetsägare (Stena Fastigheter), Sveriges störst bryggeri (Spendrups) och Craft som är en stor svensk spelare inom sports wear

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.