Sponsorerna trogna skidskyttarna

En rejäl generationsväxling sker just nu inom svenskt skidskytte. Men det oroar inte Svenska skidskytteförbundet som har sett en dubblering av antalet åkare och föreningar de senaste två åren.
Fredrik Lindström är nu det främsta namnet när skidskytteförbundet startar om - med trogna sponsorer. Foto: Stian Lysberg Solum, NTB Scanpix/TT

 

Efter år av framgång, och efter att stora ikoner som Carl-Johan Bergman, Björn Ferry,  Anna-Carin Zidek och Helena Ekholm valt att lägga gevären på hyllan, blickar Svenska skidskytteförbundet framåt.

Trupperna slås ihop

Därför startar förbundet en satsning till nästa OS, 2018. Förbundet slår ihop båda dam- och herrtrupperna, och jobbar med ett helt landslag.

- Teamkänslan stärks eftersom vi alltid tävlar på samma ställen på världscup-touren. Går det bra för damerna inspirerar det herrarna och tvärtom, säger Patrik Jemteborn, informationschef på Svenska skidskytteförbundet.

Den nya satsningen innebär också att förbundet låter unga och omeriterade skidskyttar få chansen. Man satsar helt enkelt på att bygga för framtiden, och inte stressa fram åkare för kortsiktig framgång.

Sponsorer breddar sporten

Att framträdande åkare som Björn Ferry och Carl-Johan Bergman har valt att avsluta sina karriärer är tråkigt, men har ingen inverkan på Svenska skidskytteförbundets ekonomi och sponsorers inställning till förbundet.

Sponsringen omfattar cirka 10 miljoner kronor per år.

- Vi har valt att ta in sponsorer som inte jobbar efter framgångar eller motgångar. Oavsett vilket jobbar vi med våra sponsorer för att bredda sporten, säger Patrik Jemteborn.

Målet att dubbla igen

Det har man verkligen lyckats med. Bara under de senaste två åren har antalet skidskytteföreningar dubblerats, från 35 till 70. Detsamma gäller antalet registrerade åkare som ökat från 550 till 1 000, enligt siffror från försäkringsbolaget Folksam.

- Målet är att dubbla antalet åkare en gång till inom en fyra-årsperiod, förklarar Patrik Jemteborn.

Även i rekryteringen av nya partners handlar förbundets framgångar om lagarbete. De arbetar tätt tillsammans med säljbolaget More SPACE som har en stor delaktighet i förbundets sponsringsaffär och utvecklingen av deras erbjudande.

Studerande får landslagsträning

- Redan förra året gjorde vi klart med våra två största sponsorer, Handelsbanken Skog & Lantbruk och Energiförsäljning Sverige. Dessa skrev på trots att de visste att Björn Ferry skulle lägga geväret på hyllan, och att Carl-Johan Bergmans framtid var oviss, säger Patrik Jemteborn.

För att få fram nya talanger, och förhoppningsvis världsstjärnor, har förbundet startat ett projekt där duktiga åkare som pluggar på högskolor eller universitet får samma träning, och samma coachning, som landslagsåkarna, mot en liten avgift.

- Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla våra befintliga sponsorsamarbeten och attrahera nya partners. I befintliga samarbeten är vårt fokus att vårda kunden och skapa överenskomna effekter. Vi för hela tiden dialog med flera potentiella sponsorer där vi är överens om att vårt erbjudande kan vara värdefullt för sponsorn. Sponsormarknaden är generellt sett intresserad av att jobba med svenskt skidskytte tack vare de värden vi står för och det starka intresse som svenska folket har för att följa skidskytte.

VM kan ge 30 miljoner

Vad skulle ett eventuellt VM på hemmaplan betyda för svensk skidskytte?

- Stora internationella evenemang innebär alltid en risk och det är alltid rättighetsägaren som står för risken. I det här fallet är det Svenska skidskytteförbundet som står som ensam risktagare, om det inte skulle bli svarta siffror. Många vill sola sig i glansen av ett VM, men jag skulle vilja resonera som så att brunfärgen i ansiktet från VM-solen känns bättre om man varit med och bidragit. I sämsta fall är det en plus-minus nollaffär. I ett annat scenario tjänar förbundet 30 miljoner kronor på ett VM 2019. Allt däremellan är möjligt.

Men pengarna är bara en del av allt positivt som kan komma ut av ett eventuellt VM.

Ännu en succé

Vid ett VM på hemmaplan kommer det allmänna intresset för svenskt skidskytte att öka, och sporten skulle breddas ännu mer.

- Det öppnar många möjligheter och vi vet mer i dag än vad vi gjorde 2008 vid senaste VM, vilket ändå blev en succé som event, idrottsligt och publikmässigt. Det var också banbrytare för skidskytteevenemang i Sverige. Börjar vi redan dagen efter vi fått beskedet om att Östersund får arrangera VM 2019 ökar möjligheten att vi hittar tio huvudsponsorer till ett
skidskytte-VM, istället för en, och att vi därmed också den här gången gör en ekonomisk succé.

Slutligen vad önskar du dig mest av allt just nu?

- Jag önskar mig att vårt fyra-årsprojekt får en bra start och att vi får jobba med att forma truppen ifred. Jag önskar också ett positivt beslut vid omröstningen om var VM 2019 ska hållas. Om vi får det skulle det betyda mycket för sporten i Sverige.

Axel Björn

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.