6,5 miljarder satsas på sponsring
IRM:s (Institutet för reklam- och mediestatistik) årliga mätning av utvecklingen inom sponsring och eventmarknadsföring i samarbete med SEFS (Sponsrings- och eventföreningen) är presenterad.
Svar från idrotten
Sponsring har, bortsett från lågkonjunkturens 2009, uppvisat en stadig tillväxt under 2000-talet och fortsatte att växa även under 2013.
Det visar undersökningen där 200 rättighetsinnehavare har uppgett hur stora intäkter de fick via sponsring. Bland de 200 tilfrågade finns ett stort antal idrottsförbund och elitföreningar. Det motsägelsefulla är att det lite varstans finns en uppfattning om att sponsringen minskar.
Hur kommer det här sig?
- Jag tror för det första att den bilden inte stämmer helt och hållet. Det är ju faktiskt idrotten som har uppgett de här siffrorna. Sedan vet jag att många föreningar och förbund löser sin sponsring på egen hand och att konsulterna därmed har fått en mindre roll, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings- och eventföreningen.
Företagens upptäckt
Sponsringens tillväxt under 2013 var 6,5 procent och sker på bekostnad av andra medier, reklam i TV och tidningar samt event som backar med 1 procent jämfört med 2012 och har en omsättning på knappt 3,9 miljarder kronor mot sponsringens 6,5 miljarder.
- Sponsringen är den del av marknadskommunikationen som tar störst andelar från köpt medieutrymme, förklarar IRM:s VD Madeleine Thor.
- Allt fler inser styrkan i upplevelsebaserad kommunikation och tycker att det är ett bättre sätt att nå målgrupperna och komma närmare kunderna än med traditionell reklam, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings- och eventföreningen.
- Företagen har upptäckts nyttan med att använda sponsring som kommunikationskanal nu när exempelvis dagspress tappar kraftfullt...
Viktig social del
Birgetz fortsätter:
- Sponsring är relationsfrämjande och upplevelsebaserad och det är vad dagens och framtidens kunder kräver. Kunderna vill associera med varumärken som gör en skillnad. Det skall värna i hjärtat och därför ökar den sociala sponsringen mest.
Beträffande idrottssponsring betonar han:
- Där består en stor del av social sponsring. Tänk vad många ungdomar som skulle hamna i ett utanförskap om inte företagen satsade på all ungdomsidrott. Det här borde både företagen och rättigheterna lyfta mer.
- I synnerhet med tanke på den tekniska utvecklingen och våra sociala medier som lyfter sponsringen till en ytterligare nivå. Sponsringen får större spridning och de sociala medierna behöver innehåll.
Siffrorna som bekräftar
Enligt IRM omsätter reklam totalt mer än 13 miljarder kronor i Sverige.
• Social sponsring har den största ökningen på 11 procent
• Idrottssponsringen ökade med 6,4 procent
• Kultur- och evenemangssponsringen med 2,4 procent
Idrotten är i särklass störst med 72,8 procent av sponsringsinvesteringarna följt av kultur på 12,9 procent och social 14,3 procent.
- Allt fler förstår värdet av det personliga mötet för att göra avtryck, säger Niklas Birgetz.
Generalmönstring i Stockholm
Totalt sett är sponsringen 9,9 procent av reklamkakan och näst störst efter Internet inklusive mobil. TV och Dagspress ligger på 9,1 procent.
Reklambranschen och andra intressenter ser för övrigt fram emot den 15 maj när Branschforum och Gyllene Hjulet arrangeras samma dag i Stockholm. Det blir en generalmönstring eller som Niklas Birgetz uttrycker det:
- Vi skapar Upplevelseindustrins Stora Dag. Och det finns för övrigt flera idrottsvinklar i innehållet.
Han tänker då på en livesändning från VM-arenan i Sao Paolo, fakta runt sponsringen av Tele2 Arena, framgångsstrategin bakom TV-kriget (Viasat), hur Sverige ska få EM Sverige 2020 och vägen för evenemangsindustrin efter valet mm.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld, kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.