Antonia blir sponsor i Central Park

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.
Affärskvinnan Antonia Ax:son Johnson är en stor hästvän och dessutom uppvuxen i New York. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman, TT

 

Det blir den första upplagan av Central Park Horse Show, ett evenemang som ska återkomma årligen, med hoppning och dressyr på högsta nivå. 

Blir titelsponsor

Antonia Ax:son Johnson och familjens företagsgrupp Axel Johnson är titelsponsor för dressyrens höjdpunkt – en Grand Prix Kür på lördagen, med 50 000 USD i prispengar.

Central Park, en jättelik grön lunga och en oas för New Yorks invånare mitt i stans pulserande storstadsliv. Den 18-21 september blir det tävlingar i både hoppning och dressyr, där 50 procent av intäkterna går till välgörenhetsorganisationer som bland annat arbetar med att bredda intresset för ridsport bland barn.

Antonia Ax:son Johnson och familjens företagsgrupp Axel Johnson går in som titelsponsor för dressyrens huvudklass, en Grand Prix Kür som rids på lördagen och blir dessutom officiell partner. Det är ett åtagande som till att börja med sträcker sig över tre år.

Född i New York

- Det var omöjligt att tacka nej när jag fick frågan om att stödja The Central Park Celebration of the horse! Jag är född i New York och växte upp med Central Park som min lekpark, säger Antonia Ax:son Johnson, styrelseordförande i Axel Johnson Group och ägare till Lövsta Stuteri.

- Vi har inom familjeföretaget en stor affärsverksamhet i USA sedan 1920-talet och min passion att utveckla dressyren, nu  för en ny publik, är självklar. Dessutom är det en spektakulär plats.

Tävlingen har redan engagerat världsnamn som Isabelle Werth och Steffen Peters och arrangörerna hoppas på att utöka listan med ytterligare välkända namn. Däremot blir det ingen svensk representation, den här gången. 

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.