Antonia blir sponsor i Central Park

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.
Affärskvinnan Antonia Ax:son Johnson är en stor hästvän och dessutom uppvuxen i New York. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman, TT

 

Det blir den första upplagan av Central Park Horse Show, ett evenemang som ska återkomma årligen, med hoppning och dressyr på högsta nivå. 

Blir titelsponsor

Antonia Ax:son Johnson och familjens företagsgrupp Axel Johnson är titelsponsor för dressyrens höjdpunkt – en Grand Prix Kür på lördagen, med 50 000 USD i prispengar.

Central Park, en jättelik grön lunga och en oas för New Yorks invånare mitt i stans pulserande storstadsliv. Den 18-21 september blir det tävlingar i både hoppning och dressyr, där 50 procent av intäkterna går till välgörenhetsorganisationer som bland annat arbetar med att bredda intresset för ridsport bland barn.

Antonia Ax:son Johnson och familjens företagsgrupp Axel Johnson går in som titelsponsor för dressyrens huvudklass, en Grand Prix Kür som rids på lördagen och blir dessutom officiell partner. Det är ett åtagande som till att börja med sträcker sig över tre år.

Född i New York

- Det var omöjligt att tacka nej när jag fick frågan om att stödja The Central Park Celebration of the horse! Jag är född i New York och växte upp med Central Park som min lekpark, säger Antonia Ax:son Johnson, styrelseordförande i Axel Johnson Group och ägare till Lövsta Stuteri.

- Vi har inom familjeföretaget en stor affärsverksamhet i USA sedan 1920-talet och min passion att utveckla dressyren, nu  för en ny publik, är självklar. Dessutom är det en spektakulär plats.

Tävlingen har redan engagerat världsnamn som Isabelle Werth och Steffen Peters och arrangörerna hoppas på att utöka listan med ytterligare välkända namn. Däremot blir det ingen svensk representation, den här gången. 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.