Antonia blir sponsor i Central Park

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.
Affärskvinnan Antonia Ax:son Johnson är en stor hästvän och dessutom uppvuxen i New York. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman, TT

 

Det blir den första upplagan av Central Park Horse Show, ett evenemang som ska återkomma årligen, med hoppning och dressyr på högsta nivå. 

Blir titelsponsor

Antonia Ax:son Johnson och familjens företagsgrupp Axel Johnson är titelsponsor för dressyrens höjdpunkt – en Grand Prix Kür på lördagen, med 50 000 USD i prispengar.

Central Park, en jättelik grön lunga och en oas för New Yorks invånare mitt i stans pulserande storstadsliv. Den 18-21 september blir det tävlingar i både hoppning och dressyr, där 50 procent av intäkterna går till välgörenhetsorganisationer som bland annat arbetar med att bredda intresset för ridsport bland barn.

Antonia Ax:son Johnson och familjens företagsgrupp Axel Johnson går in som titelsponsor för dressyrens huvudklass, en Grand Prix Kür som rids på lördagen och blir dessutom officiell partner. Det är ett åtagande som till att börja med sträcker sig över tre år.

Född i New York

- Det var omöjligt att tacka nej när jag fick frågan om att stödja The Central Park Celebration of the horse! Jag är född i New York och växte upp med Central Park som min lekpark, säger Antonia Ax:son Johnson, styrelseordförande i Axel Johnson Group och ägare till Lövsta Stuteri.

- Vi har inom familjeföretaget en stor affärsverksamhet i USA sedan 1920-talet och min passion att utveckla dressyren, nu  för en ny publik, är självklar. Dessutom är det en spektakulär plats.

Tävlingen har redan engagerat världsnamn som Isabelle Werth och Steffen Peters och arrangörerna hoppas på att utöka listan med ytterligare välkända namn. Däremot blir det ingen svensk representation, den här gången. 

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.