Ny utmanare i sponsorbranschen

Generate tar steget in som ny aktör inom sponsring i Sverige. Bakom företaget står bl a Claes Lindström, f.d Fieldwork, och Johan Lindvall, tidigare sponsoransvarig hos Svenska Spel.
Svenska Golfförbundet är en av de första kunderna hos nystartade Generate. Foto: TT

 

Efter elva år hos Svenska Spel byter Johan Lindvall sida. Från köpare till säljare och för att bli egenföretagare. Skillnad det, nu väntar ett nytt beteende.

- Jo, det är lite speciellt, men det var dags nu, säger Johan Lindvall.

- Jag är i allra högsta grad medveten om att det blir nya villkor. Att sitta på en kvarts miljard i sponsorbudget på Svenska Spel är något helt annat än att hitta och motivera kunder.

- Men det här ska bli jättespännande.

Redan klara uppdrag

Generate Partnerships har redan klart med uppdrag för Svenska Golfförbundet, Svenska Innebandyförbundet och därtill VM i innebandy-VM 2015, stiftelsen Friends, Svensk Elitfotboll, KSS och ÅF Offshore Race.

- Vi såg möjligheter och framför allt ett utrymme att jobba nära förbund, arenor och event. Och vi har blivit besannade. Här finns det ett antal aktörer som är medvetna om att det går att utveckla samarbetet med sponsorer, säger Claes Lindström.

Han och Anders Liljeblad, tidigare JJP, började diskutera framtiden och situationen på sponsormarknaden. 

- Att jobba med rättighetsägare var lockande och med vår erfarenhet bedömde vi att det fanns ett behov. 

- Många rättighetsinnehavare behöver hjälp med att paketera, utveckla och sälja sina rättigheter

Hittade passande namn

Onekligen fann de ett mycket passande namn för det nya bolaget. Generate beskriver affärsidén – att berika och göra mera av befintliga avtal, men också utveckla rättigheterna.

- Till nytta för båda parter, ska betonas. Förbund, arenor och ligor hinner inte riktigt som de vill att göra ett kontinuerligt arbete. Det är där vi kommer in i bilden.

Målsättningen är inte blygsam.

- Vi vill bli ledande rättighetsbolag i Norden och på sikt bidra till sponsring internationellt, säger Claes Lindström.

Han och Anders Liljeblad kom på företagets namn och det visade sig att det inte var upptaget.

Branschen har utrymme

I branschen finns aktörer som Lagardére, Infront, Rättighetsbyrån och IMG, men Generates företrädare räds inte konkurrensen.

- Nej, absolut inte. Vi tycker att spelplanen är tämligen tom.

Det är onekligen att bakom initiativet finns fyra delägare med mångårig erfarenhet från 

rättighets-, byrå- och köparsidan.

Claes Lindström menar att sponsoravtalen måste ses ur ett affärsmässigt perspektiv och därför kan utbytet bli desto bättre.

- Det är en fråga om att verkligen bevaka en uppgörelse, att krama ur det bästa för då blir samarbetet desto längre och bättre för båda parter. Det blir ofta en förlängd relation.

Har köpt in sig

Johan Lindvall slutade vid Svenska Spel i mars och har sedan dess övervägt olika alternativ till jobb. 

- Redan i mars träffade jag Anders Liljeblad och vi började spåna. Snart nog kände jag en dragning till Generate. Tror att jag med min erfarnehet och mina kontakter kan bidra här.

Claes Lindström och Anders Liljeblad är majoritetsägare, men nu har Johan Lindvall och Gustaf Ek, som blir säljansvarig, köpt minoritetsposter i företaget. Därtill har ytterligare en säljare rekryterats.

- Just nu pågår ett antal samtal med ytterligare aktörer, säger Claes som medger att han själv, Johan och Anders ska tillbringa arbetstiden minst av allt på kontoret.

- Nej, vi ska vara ute hos kunderna, skrattar Claes Lindström.

Thomas Ejderhov

Emil (inte verifierad)

tors, 2014-09-04 06:49

1. hur ser affärsmodellen ut?

Är det fortfarande procent på det ni säljer? Känns extremt aggresivt med (minst) 5pers på lönelistan i sådana fall. Sverige/norden är inte översvämmat av mångmiljonrättigheter. Ska ni in och konsulta på köparsidan så blir ju konkurrensen lite större. Lycka till, rättigheterna behöver hjälp!

Östersunds FK har lyckats samla in 20 miljoner kronor.

- Målet är uppnått, lyder glädjemeddelandet på klubbens hemsida

Det var tidigt i höstas som ÖFK satte upp målet att få in 20 miljoner kronor i externt kapitaltillskott för att klara ekonomin.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Dagen kryper sakta närmare. Ni vet, första söndagen i mars är det alltid dags. 15 000 skidåkare  preparerade i Berga By, minst det tiodubbla antalet människor lika redo vid TV:n. Vasaloppets strapatser delas av åtskilliga, nio mil kräver en hel del. I år kanske mer än på många år. Det är minimalt med snö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.