Medvind för SOK och Lindeberg

En sponsor till. Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, och Viktor Svensson, Ångpanneföreningens marknadschef, tog i hand och resurserna ökar avsevärt.
Stefan Lindeberg och OS är synonymt. Nu har också stark medvind, om det så gäller samtal med IOK-presidenten Thomas Bach eller sponsorförhandlingar på hemmaplan. Foto: TT

 

För bara en dryg vecka skrev Stefan Lindeberg kontrakt med Skanska. 

Nu bockar han för nästa partner, Ångpanneföreningen eller ÅF.

Med samma tema - långsiktig utveckling och hållbarhet. 

ÅF agerar i flera länder

SOK har som tidigare byggt ihop ett internationellt samarbete där ÅF blir partner och rådgivare till fyra nationella olympiska kommittéer, Norge, Finland, Schweiz och Sverige.

Hållbarhetsfrågorna är centrala i IOK:s nya principer för hur OS ska genomföras och hur OS-städer utses. SOK har haft en aktiv roll i den processen inte minst genom att agera tillsammans med de tunga vinternationerna, Schweiz, Tyskland och Österrike.

Sponsoravtalen bekräftar att SOK har slagit in på rätt väg.

- Det är lysande exempel på hur vår linje håller, betonar Stefan Lindeberg, glad över fyra-årskontrakt med ÅF och pekar genast på fördelar och nämner delar som man först kanske inte tänker på:

Inte bara medaljer som räknas

- Det gynnar talangutvecklingen, vi kan inspirera fler vuxna till aktivitet med ett mer lekfullt tävlingsformat och vi kan driva projekt via olympier som precis slutat sin karriär. Och inte minst, de pengar vi tjänar på projektet går till att stödja fler talanger.

SOK vill alltså ta en mera aktiv och större roll. Allt arbete räknas inte i medaljer och framskjutna placeringar.

- Det visar hur vi konkret kan göra det så många snackar om och dessutom samtidigt på många plan.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Partnerskapet mellan Vasaloppet och Stadium är att av de äldsta i sponsor-Sverige. Nu blir det också en fortsättning. Det nya avtalet sträcker dig till och med 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Nästa säsong gäller ett nytt tv-avtal i ishockey. SHL-lagen kan få 45 miljoner vardera, de allsvenska klubbarna 2,3 miljoner var. Nu hotar AIK, Björklöven, Leksand, MoDo, Timrå och Södertälje att dra sig ur serien och bilda en nordisk liga, skriver Sportbladet.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.