Notisen som döljer rekordavtalet

ATG och SOK har tecknat ett nytt samarbetsavtal gällande Olympiatravet. En etablerad tävling, ett etablerat avtal, och värt så mycket mer än en notis i media i dag. Det är ett rekordavtal.
Veijo Heiskanen vann med hästen Solvato finalen i Olympiatravet på Åbytravet senast 2014. Efter segern hissades han av olympierna. Foto: Adam Ihse, TT

 

I själva verket ett av de bästa sponsorkontrakt som har skrivits i Sverige.

Gynnar också handikappidrotten

- Ja, sannerligen, vi har fått över 200 miljoner kronor den här vägen och på senare år har också handikappidrotten gynnats, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg.

- Vi ska känna stor tacksamhet över det här. I raka termer, det är fantastiskt bra!

En icke oanseenlig betydelse till idé och avtal har Egon Håkansson, altmeiester inom sponsringsindustrin. 

Grundat för OS-framgångar

Olympiatravet kördes första gången 1979 och räknas i dag som ett av de stora loppen inom travsportsvärlden. Det nya avtalet sträcker sig över de fyra kommande åren.

De svenska V75-spelarna har tillsammans med ATG sedan starten av Olympiatravet bidragit med 219 miljoner kronor till olympiernas förberedelser.

Det är pengar som legat till grund för hela 293 OS- och paralympiska medaljer.

V75-spelarnas förtjänst

- För oss är Olympiatravet en höjdpunkt och en hörnpelare i våra satsningar. Olympiatravet är en möjlighet för V75-spelarna att bidra till kommande olympiska medaljer och en uppskattad mötesplats för olympierna och de främsta kuskarna, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg.

Årets Olympiatravet startar den 28 mars på Solvalla och avgörs fyra veckor senare den 25 april med finalen på Åbytravet utanför Göteborg.

- Olympiatravet är ett av landets äldsta sponsorsamarbeten. Det känns därför roligt att vi nu kan fortsätta traditionen och bidra till kommande olympiska framgångar för våra svenska idrottare, säger Maria Guggenberger, CSR- och sponsoransvarig ATG.     

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.