MFF:s sponsorer blev också vinnare
I samband med Malmö FF:s avancemang till Champions League ökade klubbens exponering i svenska medier avsevärt. Och det i sin tur innebar unika värden för företagen Puma och Rörläggaren.
Varje år gör Malmö FF en marknadsanalys tillsammans med företaget Sponsor Insight som tittar på all den tid och det utrymme som Malmö FF och klubbens partners exponerats i svenska medier.
- Vi har varit igång sedan 2006 och MFF:s siffror för 2014 är all time high. Inom lagidrott är Malmö FF helt unika med så höga siffror som fjolårets, berättar Peter Allvin ifrån Sponsor Insight.
Pumas val blev rätt
Under 2014 fick klubben en exceptionell exponering tack vare framgångarna i Allsvenskan och intåget till Champions League. Det har gynnat Malmö FF:s emblem men också klubbens dräktleverantör Puma och dräktpartner Rörläggaren.
Pumas exponeringsvärde uppgår till 40 miljoner kronor och Rörläggarens till 20 miljoner kronor. Av Pumas totalsumma är 15 miljoner enkom på grund av Champions League och exponeringen det innebar.
- Anledningen till samarbetet med Malmö FF är att nå synlighet. Det kan gälla kommersiellt, exponeringsmässigt eller bygga varumärke. Den här marknadsanalysen visar att vi gjorde rätt, säger Rutger Hagstad som är Head of Marketing på Puma i Norden.
Bättre med en dräktsponsor
- Vi gick aldrig in som dräktpartner till Malmö FF för att bygga varumärket Rörläggaren, det har vi fått gratis med all framgång. Vårt främsta syfte var att hjälpa avdelningen ”MFF i samhället” och bygga upp klubbens samhällsengagemang, berättar Tommy Larsson, VD och ägare för AB Rörläggaren.
Inför 2009 valde MFF att gå ner till endast en dräktpartner.
- Det är först 2014, när vi fått dessa siffror, som vi verkligen kan se vilket avtryck det ger och att vi gått helt rätt väg, berättar Magnus Svensson, försäljningschef för företag hos Malmö FF och fortsätter:
- Vi klubbar är bra inom business-to-business men är inte alls lika långt fram när det gäller attraktiv paketering för konsumentföretag. Här lägger vi i MFF stor fokus 2015. Då ska vi bli bättre på det också.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.