MFF:s sponsorer blev också vinnare

Klart som tusan att Malmö FF:s sponsorer är nöjda. Exponeringen under det senaste året har varit maximal. Nu visar en undersökning att två huvudsponsorer kan räkna hem ett värde om 60 miljoner kronor.
MFF:s nyförvärv Magnus Wolff Eikrem visar den lyckade exponeringen av Puma och Rörläggaren. Foto: Drago Prvulovic, TT

 

I samband med Malmö FF:s avancemang till Champions League ökade klubbens exponering i svenska medier avsevärt.  Och det i sin tur innebar unika värden för företagen Puma och Rörläggaren. 

Varje år gör Malmö FF en marknadsanalys tillsammans med företaget Sponsor Insight som tittar på all den tid och det utrymme som Malmö FF och klubbens partners exponerats i svenska medier.

- Vi har varit igång sedan 2006 och MFF:s siffror för 2014 är all time high. Inom lagidrott är Malmö FF helt unika med så höga siffror som fjolårets, berättar Peter Allvin ifrån Sponsor Insight.

Pumas val blev rätt

Under 2014 fick klubben en exceptionell exponering tack vare framgångarna i Allsvenskan och intåget till Champions League. Det har gynnat Malmö FF:s emblem men också klubbens dräktleverantör Puma och dräktpartner Rörläggaren.

Pumas exponeringsvärde uppgår till 40 miljoner kronor och Rörläggarens till 20 miljoner kronor. Av Pumas totalsumma är 15 miljoner enkom på grund av Champions League och exponeringen det innebar.

- Anledningen till samarbetet med Malmö FF är att nå synlighet. Det kan gälla kommersiellt, exponeringsmässigt eller bygga varumärke. Den här marknadsanalysen visar att vi gjorde rätt, säger Rutger Hagstad som är Head of Marketing på Puma i Norden.

Bättre med en dräktsponsor

- Vi gick aldrig in som dräktpartner till Malmö FF för att bygga varumärket Rörläggaren, det har vi fått gratis med all framgång. Vårt främsta syfte var att hjälpa avdelningen ”MFF i samhället” och bygga upp klubbens samhällsengagemang, berättar Tommy Larsson, VD och ägare för AB Rörläggaren.

Inför 2009 valde MFF att gå ner till endast en dräktpartner.

- Det är först 2014, när vi fått dessa siffror, som vi verkligen kan se vilket avtryck det ger och att vi gått helt rätt väg, berättar Magnus Svensson, försäljningschef för företag hos Malmö FF och fortsätter:

- Vi klubbar är bra inom business-to-business men är inte alls lika långt fram när det gäller attraktiv paketering för konsumentföretag. Här lägger vi i MFF stor fokus 2015. Då ska vi bli bättre på det också.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.