Färjestad behåller kaffedoften
Det nya avtalet innebär att Löfbergs varit Färjestads huvudsponsor de senaste 26 åren.
- Varumärkena är nära förknippade med varandra. För oss är det här en viktig lokal och nationell varumärkesbyggare med en räckvidd i mästarklass, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.
Ökad exponering
- Den lokala anknytningen och Löfbergs offensiva satsningar med bland annat iskaffet Löfbergs Ice och kaféet Löfbergs Stockholm gör samarbetet extra roligt, säger Mats Tågmark, marknadschef på Färjestad BK.
Det nya avtalet innebär en ökad exponering och en rad olika aktiviteter tillsammans med spelare och ledare. Det handlar bland annat om spelarbesök på Löfbergs kaféer i Karlstad och Stockholm där fansen får möjlighet att träffa sina idoler.
2016 fyller företaget 110 år och i samband med jubileet kommer Färjestad att spela en match i retrotröjor som auktioneras ut efter matchen. Intäkterna går till välgörande ändamål.
Började med Djurgården
Att sponsra hockey är inget nytt för Löfbergs. Samarbetet med Färjestad BK har pågått i decennier, men det började faktiskt med ett annat lag. 1959 var företaget först i Sverige att sponsra ett hockeylag. Den gången handlade det om Djurgårdens IF som spelade i de kännetecknande färgerna så sent som 1989.
I dag sponsrar företaget en rad olika idrottslag och föreningar i Karlstad med omnejd. Förutom Färjestad handlar det bland annat om friidrottsföreningen IF Göta och handbollslaget Hellton som nyligen tog steget upp i elitserien.
Löfbergs, grundat 1906, är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland.
Ansvariga för avtalet, fr v Niclas Eriksson, säljchef FBK, Leif Sjöblom, marknadschef Löfbergs, och Mats Tågmark, marknadschef FBK.
Mest lästa just nu
SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.