Färjestad behåller kaffedoften

Ett av svensk elitidrotts längsta förhållanden blir ännu längre. Löfbergs fortsätter som huvudsponsor för Färjestad BK i ytterligare tre år. Samtidigt fördjupas samarbetet.
Klassiska Färjestad från 2001, i de välkända Löfbergs-dräkterna. Och vem om inte Jörgen Jönsson omges av lagkamrater vid en match i Eltiserien. Foto: Roger Lundsten, TT

 

Det nya avtalet innebär att Löfbergs varit Färjestads huvudsponsor de senaste 26 åren.

- Varumärkena är nära förknippade med varandra. För oss är det här en viktig lokal och nationell varumärkesbyggare med en räckvidd i mästarklass, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Ökad exponering

- Den lokala anknytningen och Löfbergs offensiva satsningar med bland annat iskaffet Löfbergs Ice och kaféet Löfbergs Stockholm gör samarbetet extra roligt, säger Mats Tågmark, marknadschef på Färjestad BK.

Det nya avtalet innebär en ökad exponering och en rad olika aktiviteter tillsammans med spelare och ledare. Det handlar bland annat om spelarbesök på Löfbergs kaféer i Karlstad och Stockholm där fansen får möjlighet att träffa sina idoler.

2016 fyller företaget 110 år och i samband med jubileet kommer Färjestad att spela en match i retrotröjor som auktioneras ut efter matchen. Intäkterna går till välgörande ändamål.

Började med Djurgården

Att sponsra hockey är inget nytt för Löfbergs. Samarbetet med Färjestad BK har pågått i decennier, men det började faktiskt med ett annat lag. 1959 var företaget först i Sverige att sponsra ett hockeylag. Den gången handlade det om Djurgårdens IF som spelade i de kännetecknande färgerna så sent som 1989.

I dag sponsrar företaget en rad olika idrottslag och föreningar i Karlstad med omnejd. Förutom Färjestad handlar det bland annat om friidrottsföreningen IF Göta och handbollslaget Hellton som nyligen tog steget upp i elitserien.

Löfbergs, grundat 1906, är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. 

Ansvariga för avtalet, fr v Niclas Eriksson, säljchef FBK, Leif Sjöblom, marknadschef Löfbergs, och Mats Tågmark, marknadschef FBK.

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.