Sponsorchefen bytte sida
Claes Fagerström har lång erfarenhet från sponsringsbranschen, bland annat via 36 år inom Swedbank och tidigare Sparbankerna.
- Nu får jag dra nytta av alla mina år som sponsorköpare och skapa rättigheter som matchar sponsorernas behov.
Ny ordförande
Han har uppdrag för musikfestivalen Putte i Parken i Karlstad och till sommaren också i Kungsträdgården. Han har även arbetat med Cancerfonden och nu senast har Blodomloppet tillkommit.
- Så här i början av mitt uppdrag har jag lagt mycket tid på att besöka alla våra arrangörer runt om i landet, både föreningarna och blodcentralerna, berättar han.
- Det känns viktigt att lyssna och förstå hur man arbetar och se med egna ögon vilka enorma ideella insatser som görs.
Han är ny ordförande för Blodomloppet och ska utveckla arrangemangets koncept inom PR, sponsring och event.
Ett unikt lopp
Allt fler människor vill delta i motionslopp och företagen vill göra gott. Med de två trenderna ser Blodomloppet ljust på framtiden och på måndagskvällen började säsongen med lopp på 13 orter runt om i landet. Alla med syftet att uppmärksamma vikten av blodgivning.
- Blodomloppet har en unik position bland landets alla motionslopp i och med den starka koppling till blodgivningen.
Claes Fagerström ser fram mot att sätta ännu mer fokus på Blodomloppets koppling till blodgivning, något som särskiljer loppen från den våg av motionslopp som svept in över Sverige.
- Vi är 13 orter i år och tillsammans siktar vi på att slå deltagarrekord, och kanske når vi totalt 120 000 deltagare. Men framförallt hoppas jag vi blir ännu bättre på att uppmärksamma vikten av blodgivning och att blodcentralerna får många nya blodgivare. Det är därför loppet finns, poängterar han.
Friskvård lockar företagen
Från tidigare år ser man att en klar majoritet av deltagarna kommer från företag som anmäler lag om 5 personer.
- Loppet lockar många företag som ser Blodomloppet som en del av deras friskvårdssatsning där alla kan vara med, man måste inte vara blodgivare, berättar Bengt Rosberg från arrangörsklubben Heleneholms IF, som arrangerar loppet i Malmö.
För blodcentralerna är Blodomloppet viktigt för att göra behovet av blodgivning mer känt. Skåne har till exempel idag omkring 30 000 blodgivare, men det behövs fler.
- I Skåne behöves 7 000 nya blodgivare per år för att täcka upp behovet, berättar Ingrid Johansson, Blodcentralen Skåne.
Claes Fagerström menar att det goda syftet i kombination med att loppen finns på så många orter gör att man har en bra förutsättning på sponsormarknaden.
- Ser man på vad företag efterfrågar från rättighetsinnehavare nu för tiden så ryms både motionstrenden och CSR inom ramarna för vad Blodomloppet erbjuder. Vi har märkt av ett intresse från flera stora företag, så visst finns det potential, menar Claes Fagerström.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.