Sponsorchefen bytte sida

Claes Fagerström har bytt sida. Den förre sponsorchefen på Swedbank är nu sin egen med olika uppdrag. Ett är som utvecklare av Blodomloppet som siktar på 120 000 deltagare.
Blodomloppet samlar allt flera deltagarna runt om i Sverige. Inte minst för att överskottet går till att gynna blodgivning. Foto: Håkan Erwert

 

Claes Fagerström har lång erfarenhet från sponsringsbranschen, bland annat via 36 år inom Swedbank och tidigare Sparbankerna.

- Nu får jag dra nytta av alla mina år som sponsorköpare och skapa rättigheter som matchar sponsorernas behov.

Ny ordförande

Han har uppdrag för musikfestivalen Putte i Parken i Karlstad och till sommaren också i Kungsträdgården. Han har även arbetat med Cancerfonden och nu senast har Blodomloppet tillkommit.

- Så här i början av mitt uppdrag har jag lagt mycket tid på att besöka alla våra arrangörer runt om i landet, både föreningarna och blodcentralerna, berättar han. 

- Det känns viktigt att lyssna och förstå hur man arbetar och se med egna ögon vilka enorma ideella insatser som görs.

Han är ny ordförande för Blodomloppet och ska utveckla arrangemangets koncept inom PR, sponsring och event.

Ett unikt lopp

Allt fler människor vill delta i motionslopp och företagen vill göra gott. Med de två trenderna ser Blodomloppet ljust på framtiden och på måndagskvällen började säsongen med lopp på 13 orter runt om i landet. Alla med syftet att uppmärksamma vikten av blodgivning.

- Blodomloppet har en unik position bland landets alla motionslopp i och med den starka koppling till blodgivningen.

Claes Fagerström ser fram mot att sätta ännu mer fokus på Blodomloppets koppling till blodgivning, något som särskiljer loppen från den våg av motionslopp som svept in över Sverige.

- Vi är 13 orter i år och tillsammans siktar vi på att slå deltagarrekord, och kanske når vi totalt 120 000 deltagare. Men framförallt hoppas jag vi blir ännu bättre på att uppmärksamma vikten av blodgivning och att blodcentralerna får många nya blodgivare. Det är därför loppet finns, poängterar han.

Friskvård lockar företagen

Från tidigare år ser man att en klar majoritet av deltagarna kommer från företag som anmäler lag om 5 personer.

- Loppet lockar många företag som ser Blodomloppet som en del av deras friskvårdssatsning där alla kan vara med, man måste inte vara blodgivare, berättar Bengt Rosberg från arrangörsklubben Heleneholms IF, som arrangerar loppet i Malmö.

För blodcentralerna är Blodomloppet viktigt för att göra behovet av blodgivning mer känt. Skåne har till exempel idag omkring 30 000 blodgivare, men det behövs fler.

- I Skåne behöves 7 000 nya blodgivare per år för att täcka upp behovet, berättar Ingrid Johansson, Blodcentralen Skåne.  

Claes Fagerström menar att det goda syftet i kombination med att loppen finns på så många orter gör att man har en bra förutsättning på sponsormarknaden.

- Ser man på vad företag efterfrågar från rättighetsinnehavare nu för tiden så ryms både motionstrenden och CSR inom ramarna för vad Blodomloppet erbjuder. Vi har märkt av ett intresse från flera stora företag, så visst finns det potential, menar Claes Fagerström. 

Fakta

Blodomloppet Sverige

• Ett av Sveriges största motionslopp: 113 000 löpare sprang och gick 5 eller 10 km 2014

• 14 600 blodgivare deltog i loppen och det registrerades över 1 500 nya blodgivare

• Arrangeras 2015 i Karlskrona, Malmö, Hudiksvall, Uppsala, Linköping, Borlänge, Umeå, Göteborg, Stockholm, Jönköping, Örebro, Visby och Västerås

• Blodomloppets överskott går tillbaka till arrangörsföreningarnas ungdomsverksamhet och till att främja blodgivning.

Förra veckan kom nödropet från allsvenska GIF Sundsvall: ”Vi behöver fem miljoner kronor snabbt”. Klubben blev bönhörd. Sponsorer och företag i stadens näringsliv har lånat ut fem miljoner.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Tio klubbar i herrarnas elitserie har beviljats elitlicens för säsongen 2018/19. Övriga fyra klubbar kommer fortsatt att granskas under innevarande verksamhetsår.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.