Sex-årsavtal värt 121 miljoner

Svenska Ishockeyförbundet nya avtal gäller fram till och med 30 juni 2021 och omfattar ett totalt värde på upp till cirka 121 miljoner kronor. Pengarna kommer från Svenska Spel.
Ett nytt sexårigt avtal är klart konstaterar glatt från vänster Tommy Boustedt, Svenska Ishockeyförbundets generalsekreterare, Lennart Käll, VD för Svenska Spel, och Christer Englund, Svenska Ishockeyförbundets ordförande. Foto: Emma Spännare/Svenska Spel

 

Svenska Spel vill alltså fortsätta att bidra till att utveckla svensk ishockey – och få spelobjekt.

Spelbolaget har varit huvudsponsor för hockeyn i drygt 20 år. 

Avtalets omfång

Det nya sponsoravtalet med förbundet löper på sex år och omfattar mycket:

• All landslagsverksamhet

• Talangutveckling

• Titelsponsor för Riksserien för damer 

• Satsning på herrarnas division 1-ishockey

Anställa hockeykonsulenter

- Svenska Spel vill vara med och ta ansvar för svensk idrotts framtid på såväl landslags- som breddnivå. Hockey är en av våra största och mest engagerande idrotter, säger Lennart Käll, VD för Svenska Spel.

Samarbetet har bland annat omfattat Hockeyakademin som är Sveriges största talang- och utbildningsprogram för junior- och ungdomshockey. Det har blivit möjligt att anställa hockeykonsulenter på tolv orter. 

- Det här avtalet ger oss möjlighet att långsiktigt utveckla sporten, dels genom att fortsätta med vår satsning på ungdomar och talanger men också genom att vi lyfter in nya delar som Hockeyettan och Riksserien, säger Christer Englund, förbundsordföranden som också gläds över att damhockeyn gynnas.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.