Utvecklat samarbete på Söder

Tele2 vill inte bara vara arenasponsor utan också en aktiv och påhittig partner till klubbarna. Därför investerar telecomföretaget ytterligare miljoner och fördjupar samarbetet med både Hammarby och Djurgården.
Tele2 Arena i Stockholm - här ska samarbetet mellan titelsponsorn och klubben öka ytterligare.

 

- Det stämmer, vi vill göra stadion till Tele2:s egen arena. Därför kontaktade vi klubbarna och nu har vi skrivit avtal med båda, berättar Oliver Carrà, presschef Tele2 Sverige.

"Inte bara exponering"

Tele2 vill utveckla besöket på Söder i Stockholm för alla besökare, oavsett om det är fan till Hammarby eller anhängare till Djurgården.

- Nu får vid den möjligheten. Vi har ju redan bidragit genom skapa bättre villkor för att använda wifi och mobilen. 

- Med det här avtalet får vi ytterligare rättigheter som vi kan aktivera och inte bara luta oss mot exponering. 

Avtal i tre delar

Samarbetet består av egentligen tre delar. Förenkla och förbättra servicen för publiken, delta i klubbarnas affärsverk och utveckla olika typer av aktivering, för publik och egna återförsäljare.

- Vi knyter klubbarna till oss och kan hitta på mycket mer, säger Carrà.

Avtalen är inte identiska men väldigt snarlika. 

- Jo, så är det. Men vi behöver inte nödvändigtvis göra samma saker hos båda klubbarna.

Omtyckt arena

Tele2 Arena invigdes sommaren 2013 och har blivit omtyckt som en trivsam arena och är uppskattad både för sin storlek och arkitektur. 2014 utsågs arenan till världens bästa på ansedda The Stadium Business Awards.

Hammarby och Djurgården har här sin hemmaplan och det umgänget har fungerat bra, även om vissa fans har en annan mening. I dag är de förstås nöjda på varsitt håll, Henrik Berggren (vd i Djurgården) och Henrik Kindlund (vd i Hammarby).

Nu får klubbarna ett aktivt telecomföretag med stort intresset för nymodigheter.

-  Kommunikation och uppkoppling bidrar till en avsevärt förbättrad upplevelse för besökare, men kan också skapa nya utvecklingsområden. Vi återkommer snart med nya inslag, säger Pernilla Oldmark, kommunikations- och marknadsdirektör för Tele2 Sverige.

Henrik Stenson var inte särskilt svårflirtad. Där fanns redan Nicklas Lidström och Stefan Edberg, två av svensk idrotts mest framgångsrika personer.  Och mest förmögna. Så Henrik Stenson passade in och blir  majorvinnaren och Sveriges bästa manliga golfare genom tiderna nu delägare i det framgångsrika kapitalförvaltningsbolaget Case. 

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

För andra året i rad avgörs Swedish Challenge hosted by Robert Karlsson på Katrineholms Golfklubbs bana Jättorp. Det är den nästa största tävlingen i landet efter Nordea Masters. Men tävlingsledaren och projektledaren Ingela Lindell siktar högre.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Den 12 augusti är det premiär för TV3:s nya sportsatsning, Sportlördag ett studiomagasin med direktsänd sport. I premiärprogrammet bjuds det på Premier League-fotboll då regerande mästarna Chelsea möter Burnley. 

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.