Utvecklat samarbete på Söder

Tele2 vill inte bara vara arenasponsor utan också en aktiv och påhittig partner till klubbarna. Därför investerar telecomföretaget ytterligare miljoner och fördjupar samarbetet med både Hammarby och Djurgården.
Tele2 Arena i Stockholm - här ska samarbetet mellan titelsponsorn och klubben öka ytterligare.

 

- Det stämmer, vi vill göra stadion till Tele2:s egen arena. Därför kontaktade vi klubbarna och nu har vi skrivit avtal med båda, berättar Oliver Carrà, presschef Tele2 Sverige.

"Inte bara exponering"

Tele2 vill utveckla besöket på Söder i Stockholm för alla besökare, oavsett om det är fan till Hammarby eller anhängare till Djurgården.

- Nu får vid den möjligheten. Vi har ju redan bidragit genom skapa bättre villkor för att använda wifi och mobilen. 

- Med det här avtalet får vi ytterligare rättigheter som vi kan aktivera och inte bara luta oss mot exponering. 

Avtal i tre delar

Samarbetet består av egentligen tre delar. Förenkla och förbättra servicen för publiken, delta i klubbarnas affärsverk och utveckla olika typer av aktivering, för publik och egna återförsäljare.

- Vi knyter klubbarna till oss och kan hitta på mycket mer, säger Carrà.

Avtalen är inte identiska men väldigt snarlika. 

- Jo, så är det. Men vi behöver inte nödvändigtvis göra samma saker hos båda klubbarna.

Omtyckt arena

Tele2 Arena invigdes sommaren 2013 och har blivit omtyckt som en trivsam arena och är uppskattad både för sin storlek och arkitektur. 2014 utsågs arenan till världens bästa på ansedda The Stadium Business Awards.

Hammarby och Djurgården har här sin hemmaplan och det umgänget har fungerat bra, även om vissa fans har en annan mening. I dag är de förstås nöjda på varsitt håll, Henrik Berggren (vd i Djurgården) och Henrik Kindlund (vd i Hammarby).

Nu får klubbarna ett aktivt telecomföretag med stort intresset för nymodigheter.

-  Kommunikation och uppkoppling bidrar till en avsevärt förbättrad upplevelse för besökare, men kan också skapa nya utvecklingsområden. Vi återkommer snart med nya inslag, säger Pernilla Oldmark, kommunikations- och marknadsdirektör för Tele2 Sverige.

Förra veckan kom nödropet från allsvenska GIF Sundsvall: ”Vi behöver fem miljoner kronor snabbt”. Klubben blev bönhörd. Sponsorer och företag i stadens näringsliv har lånat ut fem miljoner.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Tio klubbar i herrarnas elitserie har beviljats elitlicens för säsongen 2018/19. Övriga fyra klubbar kommer fortsatt att granskas under innevarande verksamhetsår.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.