Rekordsponsring i hästsporten

Ulf Rosengren hävdar utan att tveka att det är det största enskilda sponsoravtalet inom svensk ridsport. Han vill inte uppge beloppet men det handlar om cirka 6 miljoner kronor när Sweden International Horse Show ska utvecklas.
- En satsning som kommer gynna evenemanget, sporten och publiken, säger Malin Baryard Johnsson, sportchef för Sweden International Horse Show här tillsammans med Birger Lövgren, VD i Agria Djurförsäkring och Ulf Rosengren, ordförande SIHS. Fotograf: Roland Thunholm

 

Inte mindre än 85 000 personer kom i fjol när evenemanget hade premiär i Friends Arena.

- Det blev en succé och åskådarantalet överträffade våra förväntningar, säger Ulf Rosengren, ordförande i SIHS.

Dubbla huvudsponsorer

Nu kan han glädja sig åt ett sponsoravtal av rekordformat.

- Så vitt jag vet, med 30 års erfarenhet, så har det inte gjorts några satsningar av den här storleksklassen inom ett svenskt ridsportsevenemang.

Agria och Länsförsäkringar tar ett gemensamt krafttag och storsatsar inför 2016.

- Det här kommer att märkas både för sporten och publiken.

Det nya avtalet löper under fem år. Därmed förstärks evenemangets långsiktiga utveckling samtidigt som publiken drar en vinstlott.  

Evenemanget växer

- Vi har haft kontinuerliga samtal och min förhoppning var ju från början att nå en affär. Och det lyckades, säger en mycket belåten Ulf Rosengren.

Agria passar på att lyfta de mindre djuren och utökar showen med hundar, papegojor, kaniner och andra favoriter.

- Ridsporten är en folksport i Sverige och vi vill bidra till att allt fler ska få möjlighet att uppleva den årliga familjefesten med fantastiska hästar, elitryttare och härlig stämning. Därför tar vi nu ett extra stort grepp och gör en förnyad långsiktig satsning på SIHS, säger Birger Lövgren, VD på Agria Djurförsäkring.

Agria har varit en trogen partner och hängt med sedan starten av Sweden International Horse Show för 23 år sedan. 

- En av våra mest uppskattade partner vill nu vidareutveckla samarbetet. Det är ett gott betyg för evenemanget, säger Ulf Rosengren.

Loui Eriksson skrev ett sexårskontrakt med Vancouver värt 306 miljoner kronor. För en del av pengarna investerade han 50 miljoner kronor i fyra krogar i centrala Göteborg. Det blev ingen bra affär.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

TV-avtalen i Premier League gör klubbarna rika. Så rika att flera går plus – utan publik på matcherna! Ja, åtminstone hälften klubbarna hade gått med vinst även om de spelat inför tomma läktare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I helgen kickade OBOS Damallsvenskan och Elitettan igång efter sommarens speluppehåll.

Förutsättningarna för framtiden är bättre än på länge. Anledningen är att under försommaren tecknade Elitfotboll dam två unika avtal och de ekonomiska förutsättningarna har aldrig varit större eller bättre.  

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

 

Här är ytterligare ett bevis på Idrottens allt mindre beroende av traditionell media. Djurgården har skrivit avtal med streamingföretaget SolidSport.Över 30 av Djurgårdens IF:s ungdomsmatcher kommer att livesändas under hösten i ett utvecklat samarbete.