Rekordsponsring i hästsporten

Ulf Rosengren hävdar utan att tveka att det är det största enskilda sponsoravtalet inom svensk ridsport. Han vill inte uppge beloppet men det handlar om cirka 6 miljoner kronor när Sweden International Horse Show ska utvecklas.
- En satsning som kommer gynna evenemanget, sporten och publiken, säger Malin Baryard Johnsson, sportchef för Sweden International Horse Show här tillsammans med Birger Lövgren, VD i Agria Djurförsäkring och Ulf Rosengren, ordförande SIHS. Fotograf: Roland Thunholm

 

Inte mindre än 85 000 personer kom i fjol när evenemanget hade premiär i Friends Arena.

- Det blev en succé och åskådarantalet överträffade våra förväntningar, säger Ulf Rosengren, ordförande i SIHS.

Dubbla huvudsponsorer

Nu kan han glädja sig åt ett sponsoravtal av rekordformat.

- Så vitt jag vet, med 30 års erfarenhet, så har det inte gjorts några satsningar av den här storleksklassen inom ett svenskt ridsportsevenemang.

Agria och Länsförsäkringar tar ett gemensamt krafttag och storsatsar inför 2016.

- Det här kommer att märkas både för sporten och publiken.

Det nya avtalet löper under fem år. Därmed förstärks evenemangets långsiktiga utveckling samtidigt som publiken drar en vinstlott.  

Evenemanget växer

- Vi har haft kontinuerliga samtal och min förhoppning var ju från början att nå en affär. Och det lyckades, säger en mycket belåten Ulf Rosengren.

Agria passar på att lyfta de mindre djuren och utökar showen med hundar, papegojor, kaniner och andra favoriter.

- Ridsporten är en folksport i Sverige och vi vill bidra till att allt fler ska få möjlighet att uppleva den årliga familjefesten med fantastiska hästar, elitryttare och härlig stämning. Därför tar vi nu ett extra stort grepp och gör en förnyad långsiktig satsning på SIHS, säger Birger Lövgren, VD på Agria Djurförsäkring.

Agria har varit en trogen partner och hängt med sedan starten av Sweden International Horse Show för 23 år sedan. 

- En av våra mest uppskattade partner vill nu vidareutveckla samarbetet. Det är ett gott betyg för evenemanget, säger Ulf Rosengren.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.