Tvingas till besparingar

Volkswagen backar, Vattenfall gör det samma. Båda koncernerna förvarnar om dramatiskt mindre sponsorinsatser i framtiden.
Vattenfall har haft en mycket framträdande exponering tillsammans med skidsporten, både på tvären och längden.

  

I Sverige har det ännu inte framkommit om och hur det blir neddragningar. I synnerhet skidor, motorsport och hästport är de sporter som skulle kunna beröras.

Som en följd av utsläppsskandalen kommer beskeden från Volkswagen-koncernen om kraftigt minskad sponsring.  Samtidigt bromsar också Vattenfall in och ser över sin sponsorstrategi.

Klubbar drabbas hårt

VW:s beslut drabbar i första hand tyska fotbollsklubbar.

Som Bundesligaklubbarna Hannover 96, Werder Bremen och Schalke 04 samt 1860 München i andraligan. Här handlar det om runt 1,5 miljoner euro per år och klubb. 

VfL Wolfsburg, som är ett helägt dotterföretag till Volkswagen, har redan påverkats av krisen, uppger TT. I mitten av oktober stoppades planerna på att bygga om klubbens akademianläggning för 30 till 40 miljoner euro.

VW har tillkännagett att fotbollen blir sporten nummer ett i sponsorstrategin. Däremot är det osäkert vilka belopp som ska gälla i framtiden.

Konsekvenserna är flera. VW förlänger inte avtalet med den tyska fotbollscupen DFB-Pokal och hockeyklubben Grizzlys Wolfsburg som tidigare har fått 5 miljoner euro per år måste räkna med en kraftig minskning.

Förändrad marknad

Vattenfall måste också spara pengar och företagets nya sponsorchef Lotta Lundvall meddelade via TT:

- Vi kommer att skära bort nära 30 procent i vår sponsorbudget.

I första hand är det skidsporten och SOK som berörs. Här är Vattenfall en betydande huvudsponsor.

- Energisektorn går igenom stora förändringar och vi tjänar inte pengar längre. Det gäller hela energimarknaden. Därför står vi inför en omställning och tittar över alla våra sponsorskontrakt, säger Lotta Lundvall.

- Vi kommer sannolikt att avsluta några sponsoravtal för att fokusera på några andra.

Det sker en översyn av kontrakten och en förändrade strategi ska gälla framöver.Med en försämrad marknad och minskade intäkter finns inget alternativ utan besparingar är påtvingade.

- Jag kan varken säga att vi ska fortsätta eller avsluta det avtal. Just nu håller vi på och lägger upp vår nya strategi och tittar över alla våra avtal. 

Apollo har kompletterat utbudet med en ny anläggning  som är Afrikas största sporthotell. Det är resejättens tredje PlayItas och även här är det en etablering  tillsammans med det välkända sporthotellet, tillika dotterbolaget. Playitas har utvecklat hotellets service- och matkoncept liksom infrastrukturen för sport och träning. 

På annandagen möts Tellus och Hammarby på Zinken i Stockholm. En garanterad publiksuccé. De två senaste åren har över 6 000 åskådare varit på plats. Nu erbjuder Tellus en bit av penningkakan till ”Bajen”. 

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..