Nya travmiljoner i ishockeyn

ATG och Svenska Hockeyligan fördjupar sitt samarbete. ”2020 har vi som mål att vara Nordens mest lönsamma spelbolag”, säger ATG:s vd Hans Skarplöth.
"Hockey och trav hör ihop. Se var SHL-klubbarna finns på för orter och jämför med travbanornas placering", påpekar Hans Skarplöth, ATG:s vd, och förklarar det annorlunda sponsoravtalet.

 

I början av hösten tog det 20-åriga samarbetet mellan Svenska Spel och föreningarna i vår högsta ishockeyserie slut. I stället klev ATG in på banan – som ny huvudsponsor. Något som väckte både känslor och förvåning hos många.

Vill ha sportspel

Men detta avtal går helt hand-i-hand med ATG:s stora vision.

- Vi har skrivit ett manifest och i vilket det står att vi ska vara Nordens mest lönsamma spelbolag år 2020. Det handlar inte om kasino, poker och Jack Vegas – sådana spel ska vi inte befatta oss med. Men däremot sportspel, exempelvis, säger Hans Skarplöth som hoppas att den nya spelutredningen kommer att öppna upp för ett rättvist licenssystem där alla spelbolag tävlar på lika villkor på den svenska marknaden.

Han fortsätter:

- Hockey och trav hör ihop. Se var SHL-klubbarna finns på för orter och jämför med travbanornas placering.  Den hockeyintresserade publiken är generellt sett också väldigt intresserad av trav och spel. Det är samma målgrupp vi pratar om – dessutom har vi lågsäsong när de har högsäsong och vice versa. 

Värt 40 miljoner

Exakt hur treårsavtalet mellan ATG och SHL ser ut är fortfarande hemligt, men det har av branschkännare spekulerats i summor från 10 upp till 40 miljoner kronor per år.

Klart är i alla fall att samarbetet som bäst håller på att fördjupas ännu mer.

- Vi vill såklart inte bara ha vår logga i en tekningscirkel. Vi kommer att öppna upp så att alla som spelar trav via ATG kan registrera sitt favoritlag i SHL, och därigenom hjälpa till och stötta klubben ekonomiskt, säger Hans Skarplöth, och fortsätter:

- Vi kommer under vintern också att köra åtta veckor i rad med ATG Tillsammans-lag från de olika föreningarna där supportrar kan gå in och köpa andelar. Den klubb som lyckas bäst kommer att vinna 50 000 kronor till sin ungdomsverksamhet, och vi kommer också att på något vis premiera den klubb som lyckas sälja flest andelar, säger Hans Skarplöth. 

Dessutom kommer kuskarna runt om i landet då och då köra i en SHL-klubbs dräkt – och allt detta är bara början på en rad marknadsaktiviteter som ATG och SHL kommer att genomföra. 

Tobias Jansson

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..