Nya travmiljoner i ishockeyn

ATG och Svenska Hockeyligan fördjupar sitt samarbete. ”2020 har vi som mål att vara Nordens mest lönsamma spelbolag”, säger ATG:s vd Hans Skarplöth.
"Hockey och trav hör ihop. Se var SHL-klubbarna finns på för orter och jämför med travbanornas placering", påpekar Hans Skarplöth, ATG:s vd, och förklarar det annorlunda sponsoravtalet.

 

I början av hösten tog det 20-åriga samarbetet mellan Svenska Spel och föreningarna i vår högsta ishockeyserie slut. I stället klev ATG in på banan – som ny huvudsponsor. Något som väckte både känslor och förvåning hos många.

Vill ha sportspel

Men detta avtal går helt hand-i-hand med ATG:s stora vision.

- Vi har skrivit ett manifest och i vilket det står att vi ska vara Nordens mest lönsamma spelbolag år 2020. Det handlar inte om kasino, poker och Jack Vegas – sådana spel ska vi inte befatta oss med. Men däremot sportspel, exempelvis, säger Hans Skarplöth som hoppas att den nya spelutredningen kommer att öppna upp för ett rättvist licenssystem där alla spelbolag tävlar på lika villkor på den svenska marknaden.

Han fortsätter:

- Hockey och trav hör ihop. Se var SHL-klubbarna finns på för orter och jämför med travbanornas placering.  Den hockeyintresserade publiken är generellt sett också väldigt intresserad av trav och spel. Det är samma målgrupp vi pratar om – dessutom har vi lågsäsong när de har högsäsong och vice versa. 

Värt 40 miljoner

Exakt hur treårsavtalet mellan ATG och SHL ser ut är fortfarande hemligt, men det har av branschkännare spekulerats i summor från 10 upp till 40 miljoner kronor per år.

Klart är i alla fall att samarbetet som bäst håller på att fördjupas ännu mer.

- Vi vill såklart inte bara ha vår logga i en tekningscirkel. Vi kommer att öppna upp så att alla som spelar trav via ATG kan registrera sitt favoritlag i SHL, och därigenom hjälpa till och stötta klubben ekonomiskt, säger Hans Skarplöth, och fortsätter:

- Vi kommer under vintern också att köra åtta veckor i rad med ATG Tillsammans-lag från de olika föreningarna där supportrar kan gå in och köpa andelar. Den klubb som lyckas bäst kommer att vinna 50 000 kronor till sin ungdomsverksamhet, och vi kommer också att på något vis premiera den klubb som lyckas sälja flest andelar, säger Hans Skarplöth. 

Dessutom kommer kuskarna runt om i landet då och då köra i en SHL-klubbs dräkt – och allt detta är bara början på en rad marknadsaktiviteter som ATG och SHL kommer att genomföra. 

Tobias Jansson

Inte många såg det komma men nu är Åby/Tjureda klart för elitserien i bandy. I byn Åby, 24 kilometer norr om Växjö, bor 431 personer men klubben har 1 300 medlemmar. Dessutom är småländska Åby/Tjureda vid Helgasjön landets rikaste bandyklubb.

Det handlar ofta om icke handlingskraftiga politiker. Nu har motsatsen skett och då har gruppen av handlingskraftiga bara fått kritik, bl a av kollegor som tittade på.

Det som har hänt i Bjurholm slår rekord och är ytterligare ett inslag i byråkrat-Sverige. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Svenska skidförbundets och längdlandslagets satsning med Team Bauhaus har blivit en sportslig succé med bland annat nio pallplaceringar i världscupen i vinter.

Nu utvecklas samarbetet ytterligare genom att Bauhaus går in och premierar framgångar i världscupen.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Vinterstudion är programmet som aldrig har varit så efterlängtat, uppskattat och fylligt som just nu. Men så är utbudet också rekordartat.

Mitt i lördagens sändning fick Sverige också en VM-medaljör i Anna Swenn-Larsson.Och på söndagsmorgonen har uppemot 1 miljon svenskar reserverat tid för fortsättningen på alpina VM.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.