Äntligen jagar de tillsammans

Elitserien i speedway ska bli ännu mer kommersialiserad. Genom ett samarbetsavtal mellan elitklubbarnas intresseorganisation, ESS och det nationella förbundet Svemo ska liganamnet Elitserien säljas.
På samma startlinje och med samma mål, elitklubbarna och Svemo jagar nu tillsammans efter nya sponosorer. Foto: Ted Karlsson, TT

 

Sveriges tredje största arenasport, är man ivrig att framhålla från ansvarigt håll. Det borde vara ett plus nu när man ska gå ut och söka en sponsor.

Ett nytt avtal

ESS har med förbundet Svemo avtalat till sig rättigheterna att sälja gemensam reklam på alla arenor och försäljningen av liganamnet Elitserien.

- Vi tror på det här upplägget och att det finns sponsorer som kommer att lockas av att få exponeras på detta sätt, säger Tony Olsson, speedwayansvarig på Svenska Motorcykel och Snöskoterförbundet (Svemo).

Målsättningen är att elitklubbarna ska ha sålt alla sponsorpaket till säsongspremiären

- Det ska vara enkelt och smidigt att engagera sig som sponsor i speedway. Nu finns det en kontaktman, Peder Andersson, för gemensam sponsring av Elitserien. 

Han får ansvaret

Strategin är att en huvudsponsor kan köpa liganamnet Elitserien, men också få möjligheter att synas på samtliga Elitseriearenor med olika sponsorpaket, säger Börje Bellinger, ordförande i Elitspeedway Sverige (ESS).

Det här har man insett från ansvarigt håll och nu finns en övertygelse om att det ska öppna möjligheter.

- Det känns spännande utmaning och vi kan skapa en bra relation med våra blivande sponsorer, säger Peder Andersson, ESS ansvarige säljare, som har en mångårig bakgrund som säljare och har tidigare arbetat även för Elit Vetlanda.

Apollo har kompletterat utbudet med en ny anläggning  som är Afrikas största sporthotell. Det är resejättens tredje PlayItas och även här är det en etablering  tillsammans med det välkända sporthotellet, tillika dotterbolaget. Playitas har utvecklat hotellets service- och matkoncept liksom infrastrukturen för sport och träning. 

På annandagen möts Tellus och Hammarby på Zinken i Stockholm. En garanterad publiksuccé. De två senaste åren har över 6 000 åskådare varit på plats. Nu erbjuder Tellus en bit av penningkakan till ”Bajen”. 

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..