Vrede efter huvudsponsorns nej

”Många tycker att det sitter en chef som inte har någon känsla för kulturen. Det tycker det är jävligt”. Reaktionerna i Degerfors är hårda efter beskedet att klubben får avsevärt mindre sponsorbidrag.
Ståljätten Outokumpu har varit huvudsponsor och haft en framträdande plats på Degerfors tröjor, men nu drar företaget ned sponsringen avsevärt. Foto: TT

 

Fotbollslaget har alltid haft ett starkt stöd av bruket som numera är lika med ståljätten Outokumpu. Företaget har i några år också varit huvudsponsor, men har nu plötsligt meddelat att det är slut med det.

Måste söka annat företag

- Outokumpu har sänkt sitt stöd till klubben under flera års tid och är nu nere på en sådan nivå att vi måste få in en annan huvudsponsor, säger ordförande Suzanne Hellström till SvT.

I en intervju delar hon den uppfattningen som också IF Metalls Bjarne Rasmussen påpekar.

- Vi har fått reaktioner från anställda på järnverket som tycker att det är snålt av Outokumpu att inte sponsra. Det är inga stora belopp det handlar om.

Gemensam historia

Nya besparingar hos finska ståljätten Outokumpu river alltså upp känslor i Degerfors, enligt SvT Nyheter Örebro.

Historien och kulturen är starkt förankrade i samhället eftersom Degerfors IF bildades 1907 av bruksanställda och företaget har varit en trogen sponsor i alla år.

Men företagets delårsrapport för det fjärde kvartalet varslade om tuffare villkor och inom de närmaste veckorna kommer ett nytt sparpaket. Redan nu står det klart att sponsringen av klubben kommer att minska avsevärt.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.