13 företag satsar 21 miljoner

Sveriges största hållbara satsning på damfotboll någonsin. 13 Malmö-företag garanterar att FC Rosengård via 21 miljoner att klubben kan ha proffsspelare.
Klas Tjebbes är den förre reklam- och PR-mannen som numera leder Rosengård som vd. Foto: TT

 

På 1980-talet introducerades proffsfotboll för herrar i Sverige, då med MFF och IFK Göteborg i spetsen. Nu håller FC Rosengård på med motsvarande bygge för damerna. 

Idag har det blivit klart att 13 ledande Malmö-företag ställer upp som långsiktiga garanter för FC Rosengårds satsning på proffsfotboll för tjejer. 

Största stsningen

- Det är den största, långsiktigt hållbara satsningen på damfotboll i Sverige någonsin. Tillsammans satsar de 13 företagen 21 miljoner kr fördelat över tre år, säger Klas Tjebbes som är VD på FC Rosengård.

De 13 företagen är Sigma, Victoria Park, MKB Fastighets AB, E.ON, Byggnadsfirman Otto Magnusson, SBAB, System Verification, Wihlborgs, HSB Malmö, Swedbank, AKEA, Swerock samt Parkering Malmö. Samtliga lovar att stödja klubben under minst tre år, inte bara ekonomiskt utan även när det gäller kontakter, nätverk, PR med mera. 

- För oss på E.ON handlar det om hållbarhet. Och i ett hållbart samhälle måste tjejer kunna välja alla yrken, precis som killar. Därför är klubbens satsning på kvinnliga fotbollsspelare viktig, menar Karin Jarl Månsson som är VD för E.ON Försäljnings AB. 

Sysselsättning för 970 ungdomar

 

- I FC Rosengård ser vi en klubb som bygger något helt nytt. Då tänker jag inte bara på klubbens Champions League-tjejer utan lika mycket på allt det klubben gör för hela staden Malmö, bland annat via deras mångåriga sociala projekt, säger Dan Olofsson på Sigma.

- Vi på SBAB har valt att engagera oss i klubbens arbetsmarknadsprojekt Boost by FC Rosengård. Tänk att en fotbollsklubb bara på de tre senaste åren ordnat fast sysselsättning åt 970 ungdomar som tidigare varit långtidsarbetslösa, säger marknadschef Carl Lindståhl. 

Den ekonomiska målsättningen hos Rosengård är en långsiktigt hållbar ekonomi, som bygger på fasta sponsoravtal och utan att vara beroende av enskilda punktinsatser från näringslivet. Klubben räknar att detta mål kan nås under 2017.   

Mot Champions League

- Damfotbollen växer kraftfullt ute i Europa, med de stora herrklubbarna som lokomotiv. Det är bara en tidsfråga innan UEFA hänger med i utvecklingen och då väntar en helt annan ekonomi för europeiska toppklubbar som vår, säger Klas Tjebbes. 

Proffsfotboll för tjejer finns i begränsad omfattning hos andra klubbar i Sverige. Men detta är första gången som en klubb bygger en långsiktigt hållbar ekonomi kring en komplett professionell organisation med heltidsanställningar och 12-månaderskontrakt för alla spelare. 

- Klubbens sportsliga målsättning är att även fortsättningsvis vinna Damallsvenskan varje år samt att avancera så långt som möjligt i Champions League, säger Klas Tjebbes.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.