"De har alltid stöttat mig"

Sarah Sjöström och hennes föräldrar Jenny och Göran Sjöström har tecknat ett sponsoravtal med något annorlunda villkor. Det är nämligen både hon själv och föräldrarna som ingår i en reklamkampanj.
Sarah Sjöström får sällskap av sina föräldrar både i en reklamkampanj och under OS i Rio. Foto: Janerik Henriksson, TT

 

Sarah tillsammans med mamma och pappa blir ansiktet utåt i Procter and Gambles OS-kampanj, som heter just ”Tack mamma och pappa”. 

Utan dem...

Sarah Sjöström är väl medveten om vilken betydelse hennes föräldrar för hennes karriär. 

- Jag skulle inte vara där jag är idag och tävla på den absolut högsta nivån om det inte vore för mina dem. Förutom all hjälp jag fått genom åren, framförallt när jag var yngre, har de varit mina största supportrar, säger Sarah som värdesätter det här avtal extra bland sina kontrakt.

Sarah Sjöström, som bland annat är regerande världsrekordhållare på 100 meter fjäril, kommer i samarbeta med Procter & Gamble (P&G), samt några andra varumärken, lyfta fram föräldrars viktiga och betydelsefulla roll för idrottande ungdomar.

Följer med till OS

Kampanjen lanserades för första gången 2012 vid OS i London och hyllar atleternas föräldrar. Nu återkommer samma satsning vid Rio-OS.  

- Våra varumärken återfinns i de små vardagsmomenten som alla föräldrar ställs inför, säger Ebba Wallmén, kommunikationschef för P&G i Norden.

Jenny och Göran kommer att vara på plats i Rio de Janeiro och se Sarahs samtliga lopp under OS. 

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.