"De har alltid stöttat mig"

Sarah Sjöström och hennes föräldrar Jenny och Göran Sjöström har tecknat ett sponsoravtal med något annorlunda villkor. Det är nämligen både hon själv och föräldrarna som ingår i en reklamkampanj.
Sarah Sjöström får sällskap av sina föräldrar både i en reklamkampanj och under OS i Rio. Foto: Janerik Henriksson, TT

 

Sarah tillsammans med mamma och pappa blir ansiktet utåt i Procter and Gambles OS-kampanj, som heter just ”Tack mamma och pappa”. 

Utan dem...

Sarah Sjöström är väl medveten om vilken betydelse hennes föräldrar för hennes karriär. 

- Jag skulle inte vara där jag är idag och tävla på den absolut högsta nivån om det inte vore för mina dem. Förutom all hjälp jag fått genom åren, framförallt när jag var yngre, har de varit mina största supportrar, säger Sarah som värdesätter det här avtal extra bland sina kontrakt.

Sarah Sjöström, som bland annat är regerande världsrekordhållare på 100 meter fjäril, kommer i samarbeta med Procter & Gamble (P&G), samt några andra varumärken, lyfta fram föräldrars viktiga och betydelsefulla roll för idrottande ungdomar.

Följer med till OS

Kampanjen lanserades för första gången 2012 vid OS i London och hyllar atleternas föräldrar. Nu återkommer samma satsning vid Rio-OS.  

- Våra varumärken återfinns i de små vardagsmomenten som alla föräldrar ställs inför, säger Ebba Wallmén, kommunikationschef för P&G i Norden.

Jenny och Göran kommer att vara på plats i Rio de Janeiro och se Sarahs samtliga lopp under OS. 

Loui Eriksson skrev ett sexårskontrakt med Vancouver värt 306 miljoner kronor. För en del av pengarna investerade han 50 miljoner kronor i fyra krogar i centrala Göteborg. Det blev ingen bra affär.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Ironman i Kalmar blivit det yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

EM-veckan 2-10 augusti blev en succé i TV-sändningar världen över. 567 miljoner tittare kunde gotta sig åt tio timmars sändningar om dagen. På TV, radio och digitala plattformar. Söndagen med det sensationella stavhoppet sågs av 20 miljoner tittare. Sportsligt och ekonomiskt fick värdstäderna Glasgow och Berlin massor av gratisreklam.